Hoe groot is de kans, dat je een goede baan vind in de film wereld?

Ik zoek een opleiding voor als ik mijn havo heb afgerond. Ik wil graag in de filmwereld werken, maar ik weet niet zeker of er wel genoeg vraag is naar regisseurs, scenario schrijvers, etc. Het lijkt mij hartstikke leuk om films te maken, maar ik wil wel zekerheid.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K
Ritsuka
11 jaar geleden
Heel klein
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor jezelf beginnen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Voor jezelf beginnen"
Leuk, maar biedt dat zekerheid?

Het beste antwoord

"maar ik weet niet zeker of er wel genoeg vraag is naar regisseurs, scenario schrijvers, etc"

Een regisseur is meestal heel iets anders dan een scenarioschrijver. Als je nog geen idee hebt of je talent hebt voor het een of het ander begeef je je op glad ijs.

De enige manier om een soort van zekerheid in deze branche te krijgen is door heel erg goed te zijn, maar de spoeling is vrij dun, en in de kunstensector is fors bezuinigd. Dus als je niet Heel Goed bent, krijg je geen enkele zekerheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je zekerheid wilt: kies een 'normale' studie en beroep. Alle creatieve richtingen hebben ongeveer allemaal de eigenschap dat er veel meer studenten worden opgeleid dan dat er vacatures zijn. Hoe talentvol die hele berg studenten dan ook is: een groot deel komt niet aan de slag.

Voor film moet je heel erg gedreven en getalenteerd zijn. Tuurlijk is 't leuk om films te maken, da's ook het probleem met de huidige maatschappij. Er zijn veel te veel studenten die een studie hebben gekozen die 'leuk' is, en die studenten zitten nu met hun grote teen te spelen omdat de banen er niet zijn.

Bedenk ook dat een redelijke camera tegenwoordig geen drol meer kost, montagesoftware haalt iedereen van een download website, je hoeft geen film te ontwikkelen, alles blijft digitaal. Heel veel mensen hebben vandaag de dag dus de kans om films te maken. Dat worden allemaal mogelijke concurrenten van je, zowel qua opdracht als qua salaris. Dit verschijnsel heet diploma-inflatie, alhoewel ik 't liever competentie-inflatie noem.

Als je films wilt maken, ga dan eerst 'ns een jaartje of 5..10 thuis amateurfilms maken. Dan leer je met acteurs communiceren, je leert dingen te regelen (je hebt geen budget dus je moet een goede babbel hebben), en je leert jezelf monteren.

Voor alle studies geldt: zoek op internet naar (betaalde!) vacatures. Het aantal wat je vindt is een goede indicatie voor de vraag op de arbeidsmarkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je zekerheid wil, vergeet het dan maar.

In de gewone wereld is het produkt zekerheid al niet erg gangbaar meer, laat staan in de filmwereld.
Misschien toch maar iets anders gaan zoeken?

Of de knop in je hoofd omdraaien die maakt dat je persé zekerheid wilt en leren omgaan met onzekerheid.
Dat is op zich niet zo gek, want je zal zien dat je daar veel profijt van kan hebben in de rest van je leven: in vrede leven met onzekerheid: go with the flow: participeren.

Durf je dan toch te kiezen voor de filmwereld dan heb je in ieder geval de zekerheid dat je iets doet waar je hart naar uit gaat.
11 jaar geleden
De zekerheid dat je een baan kunt vinden en behouden, in welke branche dan ook, is er niet.

De filmwereld (en laten we de televisiewereld voor het gemak er ook maar onder scharen) is in Nederland niet zo heel groot. Het aantal vacatures is normaal al klein, maar in slechtere tijden nog kleiner. En omdat het een branche is waar toch veel mensen willen werken (opgeleid of niet), is het heel erg lastig om iets te vinden en te houden.

Als het echt je droom is, dan kun je ervoor gaan en misschien naar het buitenland gaan, waar de filmindustrie veel groter is.
Eventueel is er de mogelijkheid dat je een studie kiest waar wel meer baanzekerheid is en er dan een studie/cursus/opleiding bij te doen voor een baan in de filmwereld. Dan heb je namelijk altijd iets om op terug te vallen en het is dan ook minder noodzakelijk om direct een fulltime baan erin te vinden. Daarnaast doe je nog andere levenservaringen op en wie weet kun je die weer gebruiken in je filmscript of zo.

Natuurlijk is dit niet makkelijk, maar als je echt een baan in de filmwereld wilt, maar ook veel zekerheid, is dit denk ik de beste oplossing.