Welke opleiding moet mijn zoon volgen om Korps marinier te worden?

Mijn zoon van 14 zit nu op 2 HAVO en moet volgend schooljaar een profiel kiezen. Hij is er van overtuigd dat hij bij de Korps Mariniers wilt. Welk profiel en opleiding moet hij gaan volgen en hoelang zal hij erover gaan doen?
Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.4K

Het beste antwoord

De eisen zijn:

- Je hebt de Nederlandse nationaliteit.
- Als marinier ben je minimaal 1,65 m lang. Maximale lengte is 2,00 m.
- Gewicht minimaal 65 kg (dit is het gewicht waarbij je de fysieke test kunt halen). -Maximaal gewicht: je lengte in centimeters – 100 + 5% van het totaal.
- Je moet minstens 17 jaar en 6 maanden oud zijn op de dag dat je aan je opleiding begint en je mag niet ouder zijn dan 26 jaar. Dit in verband met je dienverplichting.
- Voor de verkorte opleidingen tot Officier der Mariniers moet je minstens 19 jaar en 6 - maanden zijn.
- Daarnaast moet je voldoen aan de medische en psychologische eisen van de Koninklijke Marine.
- Minimaal een diploma VMBO Basisberoepsgericht of een vergelijkbaar diploma.
- Het Korps Mariniers is alleen toegankelijk voor mannen.
- Tijdens je sollicitatie moet je voldoen aan de eisen van de fitheidstest. Begin zo vroeg mogelijk met trainen.
- Op basis van een antecedentenonderzoek dient door de MIVD een Verklaring van Geen Bezwaar (VGB) te worden afgegeven.

De profielkeuze van uw zoon maakt niet uit, hij zal het moeten baseren op wat hij wil gaan doen als hij afgekeurd wordt. Je moet om de test te doorstaan goeie fysieke maar ook mentale conditie hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je hebt geen bepaalde opleiding nodig, VMBO genoeg.
Je moet alleen lichamelijk en geestelijk sterk zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Tweede link is de goede.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ervaringsdeskundige:

Voor instroom als Marinier algemeen 3e klasse is vmbo voldoende.
Zou hij naar officiers opleiding willen dan is Havo prima.

En uiteraard een perfecte fysieke en mentale conditie