kan je ook een boer worden zonder opleiding (landbouw)?

ik en een goede vriend willen graag een boerderij beginnen voor landbouw. wij willen gewassen kwekken maar we hebben geen opleiding. kan ik dan toch boer worden?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
5.4K
tinus1969
3 jaar geleden
Ja, dat kan, maar itt wat mensen nog wel eens denken is 'boer-zijn' een vak. Een opleiding is dus niet formeel verplicht, maar zonder de juiste vakkennis kom je niet ver. Vergelijk het met bv automonteur - dat ben je ook niet zomaar van de ene op de andere dag.

Antwoorden (2)

Ja dat kan. Er zijn in Nederland maar een paar beroepen/titels waarvoor je een specifieke opleiding voor gehad moet hebben, agrariër is er daar niet een van.
Als boer moet je natuurlijk wel aan allerlei eisen en wetgeving voldoen, maar een opleiding tot agrariër is daar geen onderdeel van.
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
Ik zou eerder zeggen: Ja, dat mag. In de praktijk komt er zoveel bij kijken dat het niet zomaar kan.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
telt dit ook voor België? of weet u dat niet?
Dat zal in de praktijk allen kunnen als je zelf een flink startkapitaal hebt. Voor het verbouwen van gewassen (grond voorbereiden, zaaien, onkruidbestrijding, beregening, oogst, opslag etc) heb je niet alleen grond nodig, maar ook allerlei machines en opslagruimte. Zonder passende opleiding en ervaring krijg je daar waarschijnlijk geen krediet voor. Je kunt natuurlijk het e.e.a. uitbesteden aan een loonbedrijf, maar als je te veel uitbesteed maak je zoveel kosten dat je nooit winst kunt maken.

Om succesvol te kunnen boeren heb je ook wel de nodige kennis (en ervaring door stages) nodig. Anders is je oogst gedoemd te mislukken en zit je met grote investeringen die je niet meer terugverdient.