Waarom word je in de bijstand meer gekort dan je verdiensten als je tijdelijk werkt?

Ik heb een vriend die in de bijstand zit en die heeft een weekje gewerkt bij een koeriersbedrijf. Dit kon helaas geen voortzetting krijgen waardoor hij na die week weer in de bijstand belandde. Maar hij moest het die maand met minder geld stellen dan als hij niet gewerkt zou hebben omdat er extra gekort werd bovenop het bedrag dat hij verdiende. Is dit een normale praktijk in de bijstand?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je in de bijstand zit zou het niet moeten kunnen. Als je een WW-uitkering hebt kan het wel nadelig zijn als je gaat werken voor een veel lager loon dan je voor je WW had. Je WW wordt namelijk gekort op grond van het aantal uren dat je hebt gewerkt en niet de hoeveelheid loon die je hebt gekregen. Als je WW bijv. €8,- per uur is, dan is het niet verstandig om een paar uur voor bijv. €6,- per uur te gaan werken.

Het beste antwoord

Dat klopt niet!
Hij moet bij zijn contactpersoon [klantmanager] een herberekening aanvragen, heb ik ook gehad. [Het volgende is wat mij gebeurde toen ik tussentijds werkte.]

De Sociale Dienst is er niet op berekend dat je werkt af en toe, het kost ze te veel moeite om dan uit te rekenen wat je nog aangevuld krijgt.
Bovendien moet je opletten [er bovenop zitten] dat je het so-wie-so wel krijgt.

Eerste maand krijg je te veel [uitkering en salaris]
maand daarna te weinig [uitkering -/- salaris = minder uitkering en geen salaris dus]
maand daarna zijn ze nog aan het rekenen [vraag je niets/protesteer je niet, hoor je niets][uitkering staat nog steeds op + werk, dus te weinig uitkering]
en als je geluk hebt, krijgt je na 3 à 4 maanden weer je gewone uitkering.
Ondertussen heb je op hun verzoek een formulier getekend dat niet klopt een leugen dus/wettelijk strafbaar[heet dit fraude?], omdat je anders weer opnieuw een aanvraag moet indienen...voor bijstand.

Toegevoegd na 12 minuten:
Antwoord:
Je vriend wordt onterecht gekort.
Het is een fout die komt omdat ze tijdelijke verdiensten voor deze maand als vaststaand voor de maanden daarna aannemen.
Echter tijdelijk betekent niet ook volgende maand!

Iedere verandering in inkomen kost veel tijd om terug te draaien naar voorheen. Kort gezegd : ook de Sociale Dienst is een 'log ambtelijk apparaat' en alles kost teveel moeite en tijd om het goed voor elkaar te krijgen.

Hoop dat je vriend er inmiddels achteraan is gegaan, zo niet, moet hij dat zeker doen. Vraag herberekening aan!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dat is niet gangbaar. Bijstand (WWB) is een vangnet dat ervoor zorgt dat iemand met onvoldoende inkomsten in elk geval het sociaal minimum krijgt. Bij eigen verdiensten wordt de uitkering dus verlaagd, maar er zal altijd aangevuld worden tot het sociaal minimum. Het uiteindelijke inkomen zou daarom hetzelfde moeten zijn, of hoger: de gemeente kan inkomsten namelijk tijdelijk gedeeltelijk vrijlaten. De eerste zes maanden mag je dan 25% van je inkomsten behouden bovenop je uitkering, tot een maximum van rond de 180 euro (bedrag was ooit 179, dat zou geïndexeerd kunnen zijn intussen). Het totale bruto inkomen zou dus niet lager moeten worden door te gaan werken.

Als er echt gekort is, in de zin van een opgelegde maatregel, dan zal dat zijn omdat de casemanager van mening is dat je vriend verwijtbaar werkloos is. Dus dat hij zelf ontslag heeft genomen of om andere redenen door eigen schuld niet langer bij dat koeriersbedrijf werkt. Als dat inderdaad het standpunt is van de sociale dienst, moet hij daar een officiële brief over hebben gekregen waar in staat dat er een maatregel is opgelegd en uitgelegd waarom. Is hij het er niet mee eens, dan kan hij bezwaar maken. In de brief moet staan hoe en bij wie dat kan (houd de termijn in de gaten!)

Als dat allemaal niet aan de orde is, dan kan er nog iets anders aan de hand zijn. Wij hebben in ons land door onder meer de toeslagensystematiek namelijk te maken met de zogenaamde armoedeval. Bij één week werk zal er geen significant effect zijn op de huur- en zorgtoeslag, maar misschien wel op echte minimaregelingen. Bij alles waar mensen met een laag inkomen recht op kunnen hebben, is er altijd een groep mensen die er nét géén recht op heeft. In de situatie die je beschrijft zou het kunnen gaan om de langdurigheidstoeslag. Dat is een toeslag die sommige gemeentes geven aan mensen die voor langere tijd (vaak vanaf 3 of 5 jaar) zijn aangewezen op de Bijstand. De hoogte en de frequentie ervan verschilt per gemeente. Het kan zomaar zijn dat jouw vriend recht hád op deze toeslag, maar dat niet meer heeft omdat hij gewerkt heeft en daarom niet meer een langere periode achtereen in de Bijstand zit.

Ik denk dat het één van die twee dingen is, dus een maatregel of misgelopen langdurigheidstoeslag. Is dat het allebei niet, dan is er mogelijk een rekenfout gemaakt. Ik zou dan aanraden een rekenoverzicht op te vragen bij de sociale dienst en dat goed na te kijken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zowel een maatregel als een langdurigheidstoeslag gebeuren niet ongemerkt. Bij a) bericht en b) moet je aanvragen, dus dat kan het niet zijn.

Een rekenfout? ja dat zou kunnen, maar ik denk eerder wat ik in mijn antwoord al aangaf, de eenmalige verdiensten onterecht iedere maand als extra inkomsten vermelden en berekenen. Dus je komt tot dezelfde conclusie als ik @Lies! ;-))