Als je loonsverhoging wilt, bij wie vraag je dat dan?

Vraag je dit bij je baas, geef je dit aan bij je chef, stap je naar personeelszaken?

Hoe gaat dit? Wat is de logische volgorde?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

De logische stap is als je een functioneringsgesprek hebt met je direct leidinggevende.
11 jaar geleden
Aan je direct leidinggevende. (En liefst niet: 'Ik wil meer loon' (want dat willen we allemaal wel) maar met redenen omkleed waarom je dat vindt. Bijv. vanwege bepaalde ervaring die je intussen hebt opgedaan, vanwege een opleiding die je ondertussen hebt gevolgd, omdat je ook collega's begeleidt in hun werk. Slechte reden (dus niet gebruiken) zijn: 'Ik wil meer omdat X meer heeft dan X).

Als het goed is, bespreekt je direct leidinggevende dat met een hogere leidinggevende of de directie (hangt ervan af hoeveel 'lagen' er tussen zitten)
Het kan ook zijn, dat de leidinggevende al meteen aangeeft dat dat er niet in zit (omdat hij ook de richtlijnen van het bedrijf kent.) In dat geval zou je kunnen zeggen: "Da's jammer, maar dan zou ik toch graag een gesprek met Y (de hoger leidinggevende/de directie) hierover willen hebben." Zo kun je 'hogerop' en heb je de juiste weg bewandeld.

Niet elke poging zal succes hebben, bijv. wanneer je al aan het einde van je functieschaal zit. Of als je niet voldoet aan de criteria die tot een verhoging leiden. Daarom zou je aan het begin van het jaar eigenlijk al moeten weten aan welke punten je moet voldoen (en in welke mate) om voor verhoging in aanmerking te kunnen komen. En zal er tussentijds regelmatig overleg moeten zijn om te weten of je op de goede weg zit.
Computoon