Mag mijn werkgever mij een maximaal aantal kilometers opleggen voor de leaseauto?

Hier is nooit over gesproken en staat ook niet in mijn contract.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (1)

Je werkgever kan het aantal prive kilometers dat je gratis mag rijden beperken tot bijv 10.000 per jaar. Als je meer prive rijd moet je betalen voor de extra prive kilometers. Veel werkgever hebben dat in het contract vastgelegd.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Maar mag dit ook als ik al 7 jaar een lease auto heb, en nooit een maximaal aantal kilometers heb gehad. Dat hij nu in een keer een max aan kilometers opgelegd?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor je snelle reactie trouwens ☺️
ronron1212
3 jaar geleden
Ja dat kan de prive kilometers kunnen zo hoog zijn dat de werkgever dit aan banden wil leggen het kost hem ook extra niet door te belasten kilometers.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Okee, ik dacht dat zonder in het contract te vermelden dat dit niet zo maar gewijzigd mag worden.
Het vreemde is dat ik waarschijnlijk meer kilometers voor de zaak ga maken en zelf niet meer privé.
Dan zou ik op deze manier gekort worden in het aantal privé kilometers.
ronron1212
3 jaar geleden
Over zakelijke kilometers betaal jij niets alleen je bijtelling over de auto. Maar als je daarnaast ook nog eens heel veel prive kilometers maakt kost je dat geld boven een aantal van te voren in de lease overeenkomst die jij met je werkgever hebt afgesproken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor je snelle antwoorden.
Als er nooit een maximaal aantal kilometers zijn afgesproken, zowel niet zakelijk als privé. Dan kan de werkgever toch niet in één keer een maximaal aantal kilometers opleggen zonder overleg?
ronron1212
3 jaar geleden
Zakelijk heb je geen afspraken dat is niet mogelijk. Prive kan wel dat zijn de kilometers die je niet voor de werkgever rijd.
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Bijtelling is toch juist gemaakt omdat een werknemer er privekilometers mee rijd? En om te voorkomen dat je een km-registratie bij moet houden? Als ik me niet vergis, hoef je namelijk GEEN bijtelling te betalen als je kan aantonen (mbv de km-registratie) dat je niet meer dan 500 km op jaarbasis prive rijdt.
ronron1212
3 jaar geleden
Ja op 500 kilometer per jaar met een kilometer registratie maar de meeste mensen rijden echt wel meer en die hebben een bijtelling. Dat staat overigens los van de lease overeenkomst met de werkgever die wel degelijke het vrije aantal kilometers dat je prive gratis mag rijden kan beperken. @Thecis
ronron1212
3 jaar geleden
@Thecis daarnaast kan de werkgever verlangen dat je bij houd welke km je maakt waarvoor bijvoorbeeld omdat de kilometers doorbelast kunnen worden.
Thecis
3 jaar geleden
@Ronron1212
"Over zakelijke kilometers betaal jij niets alleen je bijtelling over de auto."
Dat klopt dan niet. Bijtelling is voor de prive kilometers. Daarbij sluit je met de werkgever een contract af waarin vaak óók je lease is opgenomen. Of dit zit in een apart contract. Daarbij kunnen er (collectieve) arbeidsvoorwaarden van toepassing zijn. Het contract mag niet 1zijdig aangepast worden. Arbeidsvoorwaarden kunnen ook niet zomaar aangepast worden. Het lijkt me dan ook dat een werkgever het aantal privé kms niet zomaar mag aanpassen. @Anke, ik zou het goed laten nakijken. Ook niet zomaar ergens voor tekenen.
ronron1212
3 jaar geleden
@Thecis de bijtelling is voor het gebruik van de auto bij meer dan 500 prive km ik zeg nergens dat dat anders is dus lees eens goed. Ik rijd al 30 jaar lease auto's en bij de lease overeenkomst met mijn werkgevers heeft nog altijd een prive grens tussen de 15000 en 20000 km gestaan. Een werkgever betaald namelijk zelf geld voor die kilometers en die kan hij dus gewoon begrenzen en na die kilometers dus een vergoeding van je vragen.
ronron1212
3 jaar geleden
@Thecis bijtelling is wat aan de belasting verschuldigd is omdat die dit als een soort loon zien. De bijdrage aan een teveel aantal km is een vergoeding aan de werkgever.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dan zou het in mijn geval om een eenzijdige wijziging gaan, wat zoals jullie schrijven niet zomaar mag.
Ik heb alleen in mijn contract staan dat ik een lease auto krijg, verder staat er geen regel of iets in.
Ik ga het maar is aankaarten bij mijn directeur, bedankt!
ronron1212
3 jaar geleden
@Anke meestal staat in je contract lease auto. Maar er behoort een overeenkomst naast je contract te zijn een leaseverklaring of overeenkomst die moet je hebben getekend naast je contract daar staan dat soort dingen in.
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Kennelijk irriteer ik je. Dat is gek want ik citeerde je alleen maar.
Maar laten we het eens doornemen (en dan zal ik me iets minder “dom” opstellen). Want ik werk zelf ook al een tijdje met een lease constructie (vanuit oogpunt bedrijf).
De belastingdienst kent 2 situaties wat betreft bedrijfsauto voor personeel:
1. Er is geen bijtelling voor de werknemer. Je mag niet meer dan 500 km prive rijden en dit moet je aantonen adhv een km registratie die actueel is.
2. Er is wel een bijtelling opv catalogus waarde voor een nieuwe auto of van dagwaarde wanneer het om een youngtimer gaat. Je mag dan de auto onbeperkt voor prive-doeleinden gebruiken.
In het geval van optie 2 kan de werkgever aanvullende eisen stellen, namelijk dat je niet meer dan een bepaald aantal km prive mag rijden. Dat staat echter helemaal los van de bijtelling. Jouw werkgever heeft dus kennelijk daar een limiet in die ook contractueel (or arbeidsvoorwaardentechnisch) vast is gelegd.
Thecis
3 jaar geleden
Bij Anke zie ik echter niet dat het vast gelegd is. En dit mag dus ook niet zomaar aangepast worden. Bijtelling is echter niet wat aan de belasting verschuldigd is (je bedoelt het waarschijnlijk goed, maar zegt het verkeerd). De bijtelling is een bedrag wat gezien wordt als extra inkomsten (vanwege het privegebruik) waarover belasting betaald moet worden. De bijtelling is een verhoging van je bruto loon. @Anke, het klopt dat het leasecontract los wordt getekend (in het gros van de gevallen). Er is dus hoogst waarschijnlijk aanvullende dingen waar je naar moet kijken. Maar zeker goed om het te checken. Succes!
ronron1212
3 jaar geleden
@Thecis wat vertel jij nu anders dan ik je vertel steeds het zelfde en denkt dat ik het niet weet terwijl ik het al had uitgelegd. Sterkte met je verhaal.
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Zoals in al zei, je bedoelt het goed, maar je verwoord het verkeerd.
En zoals jij al zei, "lees eens goed".
De verschillen lijken wellicht triviaal, maar zijn dat zeker niet. Maar loop gerust weg. Het leermoment komt zeker ergens anders vast nog wel eens voorbij.
ronron1212
3 jaar geleden
@Thecis het leer moment van jou is nu aangebroken ik ben al zolang bezig met dit soort onderwerpen dat je nog veel van me kan leren.
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Daar heb je zeer waarschijnlijk gelijk in. Maar nogmaals, ik gaf aan (en dat geldt natuurlijk voor dit specifieke geval) dat je het goed bedoelde, maar het verkeerd verwoordde. Zie ook het citaat wat ik je gaf. Er zit echt een cruciaal verschil in. Dat is jouw leermoment.
(want wat deze discussie betreft, je gaf zelf aan dat er geen verschil was in wat wij zeiden. Dat leidt mij tot de conclusie dat je het goed bedoeld, maar dus niet helemaal lekker verwoord. Vandaar mijn wat meer uitgebreide uitleg. Dat is dus geen aanval op de kennis, maar een correctie op de manier van verwoorden (of hoe je het wil noemen)). Dat er voor mij zeker ook leermomenten zullen zijn, daar ben ik zeker van. Sterker nog, daar hoop ik zelfs op want voor mij is stilstand achteruitgang. Het zal niet direct op dit specifieke puntje zijn tenzij er additionele vragen en/of opmerkingen komen. Je gaf immers zelf aan. We zeiden hetzelfde...