Heeft een werknemer recht op reiskostenvergoeding?

BBL-opleiding, 20-urige werkweek, reist met trein en verwachtte 100% reiskostenvergoeding op salarisstrook, was 0%...

Toegevoegd na 1 minuut:
Waar staat dit zwart-op-wit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Je kunt, wanneer je geen recht op reiskostenvergoeding hebt, de gemaakte reiskosten opgeven als aftrekpost bij je belastingaangifte. In het aangifteprogramma kun je invullen hoe vaak per week en welke afstand je reist. Het programma berekent dan welk bedrag je mag aftrekken.

Het is minder dan een volledige vergoeding door je werkgever, zeker wanneer deze onbelast is, maar beter dan helemaal niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Sla er de betreffende/van toepassing zijnde CAO op na!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Dat recht heb je alleen als het in de CAO is vastgelegd. Anders niet.

Het staat in de CAO van jouw werk / beroepsgroep. Je werkgever heeft deze voor je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, daar is de werkgever vrij in. Maar het is zowel voor werkgever als werknemer voordeliger als dan een deel van het bruto salaris als reiskostenvergoeding wordt gegeven, omdat dit vrij is van inhoudingen. Misschien is dat bespreekbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie dat het om de modebranche gaat. De CAO vind je in onderstaande link. Hierin staat geen regeling voor reiskostenvergoeding vermeld, alleen als je voor je werk naar de Arbo-arts moet, krijg je daar een reiskostenvergoeding voor.
Dat wil niet zeggen dat je, als je er een tijdje werkt, niet aan je baas kunt vragen of er een vergoeding bestaat voor de reiskosten. Maar in principe heb je er dus geen recht op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In je leer/werkovereenkomst. Als daar niets staat heb je er geen recht op. Als je het wel krijgt heb je geluk, maar het is geen recht.