Hoe om te gaan met onzekerheid?

Hoe ga je om met je leven als je een huis gekocht hebt, er vanuit gaande dat je baan een vaste baan wordt, en je nu merkt dat geen enkel contract verlengt wordt omdat 10% van de medewerkers er uit moet (Bezuinigingen), en je dus binnen 6 maanden op straat staat? Hoe voorkom je dat de stress je leven gaat beheersen

Toegevoegd na 15 minuten:
[Zeker als je al 4 maanden in onderhandeling bent, en nog geen uitsluitsel hebt]

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (7)

je de komende tijd richten op meerdere kleine inkomsten bronnen zodat er altijd één weg kan vallen.
op deze wijze kun je ook op een gegeven moment ook een partime baan nemen. hierdoor heb je weer sneller een mogelijkheid een nieuwe baan te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zou iedereen wel (in meer of mindere mate) nerveus van worden. Wat ik zelf zou doen om te voorkomen dat stress je leven gaat beheersen is ervoor te zorgen dat je zo snel mogelijk duidelijkheid krijgt. Onzekerheid is erger dan slecht nieuws. Als je namelijk eenmaal slecht nieuws hebt dan kun je er iets aan gaan doen.

Als ik in jouw situatie zou zitten dan zou ik een gesprek aangaan met mijn leidinggevende en uitleggen: ik zit met een koophuis en een tijdelijk contract. Moet ik er rekening mee houden dat mijn contract niet verlengd wordt of kan ik blijven? Als hij zegt dat je kunt blijven, altijd even een schriftelijke bevestiging vragen en dan hoef je je geen zorgen meer te maken.

Als hij zegt dat ook jouw contract niet verlengd wordt dan kun je aan de slag met je slechte nieuws. Wat je mogelijkerwijze zou kunnen doen is vast op zoek gaan naar een andere baan, een studie/opleiding uitzoeken voor het geval je heel wat anders wil, als het mogelijk is zoveel mogelijk sparen voor de 'mindere tijden' die er aan zitten te komen enzovoorts. Ook is het op zich prettig dat je nog 6 maanden werk hebt. Je hebt dan toch een redelijke tijd om iets anders te zoeken. Zet je cv online, schrijf je in bij bepaalde uitzend-detacheringsbureau's en zorg dat mensen weten dat je binnenkort beschikbaar komt.

Kortom: probeer de zaak in eigen hand te nemen en je eigen toekomst te bepalen. Niets is erger (en stressvoller) dan onzekerheid en afwachten... succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door rap te solliciteren bij een echt solide bedrijf waardoor je genoeg zekerheid verkrijgt. Deze zijn er nog steeds hoor. Dan heb je een garantie mits je jezelf ook hebt gewapend met kennis, ervaring etc....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zes maanden geeft je nog wel wat tijd om alvast uit te kijken naar iets anders, en vanuit een baan solliciteert altijd makkelijker dan vanuit thuiszitten.

In elk geval geen gras over laten groeien ; niet wachten met solliciteren / verder kijken tot die zes maanden daadwerkelijk om zijn. Richt je pijlen niet op één doel, maar pak alles wat je krijgen kan, ook als dat meerdere parttime baantjes bij elkaar zijn, en het zelfde geldt natuurlijk voor je eventuele partner.

Trek indien mogelijk ook vast de broekriem aan (als je een goed salaris hebt dat je daartoe in staat stelt) en kijk vast waar je op kunt bezuinigen, al is dat nog niet nodig. Als je gemiddeld altijd drie maandsalarissen op de bank hebt, kun je eigenlijk een aardige periode overbruggen. Heb je nog spaargeld, kijk dan of het verstandig is dat in je huis te stoppen zodat je maandelijkse lasten straks lager zijn, in geval je alleen nog maar voor een lager salaris aan de slag kunt.

De tijd dat een vast baan voor het leven is, ligt eigenlijk alweer een heel tijdje achter ons. Daarom is het zo belangrijk te anticiperen op slechtere tijden op momenten dat het goed gaat. De laatste tientallen jaren neigen we die kunst een beetje te verliezen, maar ze is nog altijd de moeite waard. Tijdig de tering naar de nering zetten en altijd rekening houden met mogelijke slechtere tijden.

Bedenk ook dat je straks niet ZONDER inkomen zit, maar gewoon (tijdelijk) met minder. En dat er ook mensen zijn die het met nog veel minder moeten doen. Je bent nog jong en hebt al veel verschillende dingen gedaan, dus er komt gegarandeerd wel weer iets op je pad. En kijk ook of er eventueel andere talenten zijn die je te gelde kunt maken.

Probeer goed in kaart te brengen wat nu precies je onzekerheid veroorzaakt. Op welke punten loop je echt reeel gevaar, en wat kun je doen om het tij te keren ? Moet je alleen een stapje terug doen of zit je straks echt aan de grond ? Moet je straks een dure hobby opgeven of oude boterhammen roosteren ? Misschien valt het allemaal best wel mee. En als je er wat ontspannen in kunt staan, ben je een aantrekkelijkere potentiële werknemer voor een nieuwe baas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een nare situatie
Je hebt al veel antwoorden met tips om de situatie mogelijk te verbeteren.

Mijn antwoord daarom iets meer op wat letterlijk je vraag is: hoe ga je om met de stress.

Ik zou zeggen, probeer die onzekerheid te bagatelliseren, zeg tegen jezelf: Hoe erg ook, ziekte ed zijn in feite erger, dit is alleen om geld, je hebt nl nog 6 maanden de tijd, als je voor die tijd inkomsten regelt is de stress over.
Je kunt ook proberen je het scenario dat je GEEN andere baan hebt je voor te stellen en je af te vragen WAT daar nou het ergst aan is en bedenken hoe je het dan zou gaan doen, verkopen. geld lenen etc. Niet dat die opties leuk zijn maar het haalt wel een deel van onzekerheid weg als je een plan hebt voor het worst-case scenario.

Ondertussen gelijk aan de slag met al die tips in de andere antwoorden.

Ik hoop dat je hier nog iets aan hebt want het is wel een "beste stuurlui verhaal" natuurlijk. Ik weet vrijwel zeker dat als ik zelf in die situatie zat ik er ook MEGA zorgen over had.

Veel sterkte
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Mion, mee eens.
Wat ikzelf wel eens in zo'n situatie deed als het echt stressen was is het zooo verschrikkelijk erg voorstellen dat het eigenlijk belachelijk werd. Het heeeel erg maken, het érgste wat je kan bedenken en dan dat beeld opblazen in gedachte. En net zo lang blijven opblazen tot het geen vat meer op je hebt.
En Jelle: voorál doen wat ze je tippen. Zelf vond ik het ook lastig bij mijn baas te "zeuren" maar je hebt gewoon recht om die informatie op tijd te krijgen. Bedenk je maar dat je baas het straks niet zal oplossen voor je als je problemen hebt dus zorg dat je er op tijd bij bent. Ga ervoor.
En dan nog iets: probeer in het nu te blijven.
Dat helpt mij ook tegen de stress. Heb je nu een goed leven? Mooi zo, probeer dan daarvanuit handelen en niet vanuit het gevoel: over 6 maanden ben ik mijn baan kwijt. Hoezo kwijt? Misschien heb je over 6 maanden wel de baan waar je van droomde! En mocht binnenkort blijken dat je wel ontslagen wordt zeg het tegen iedereen zodat men weet dat je weer beschikbaar bent. Succes!
Misschien is het een idee om een paar sessies bij een loopbaancoach te nemen. Zo iemand kan je helpen bij het maken van beslissingen op professioneel gebied.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast het prachtige en volledige antwoord van Marleen, wil ik nog een aanvullende tip geven.

Leer van de keuzes die je nu hebt gemaakt.
Je "ging er van uit dat" je wel een vast baan zou krijgen. Zoals je hebt gemerkt zijn dergelijke aannames niet altijd hoe het werkelijk is.

Zorg dat je in de toekomst, bij een dergelijke belangrijke stap in je leven als een huis kopen of andere grote stap, WEET hoe je situatie er voor staat.
Je werkgever zal namelijk niet in het beginstadium van bezuinigingen aan de grote klok hangen wat er gaat gebeuren. Daarom is het verstandig om voortaan beter beslagen ten ijs te komen.

Wat je er van geleerd kan hebben, en dat is ook zeer waardevol, is dat je een volgende keer naar Personeelszaken zou kunnen gaan en vragen wat de inschatting is over je contract. Leg dan uit voor welke keuze je staat en waarom die informatie belangrijk voor je is. Mocht dit in de toekomst nogmaals voorkomen dan kun je in een dergelijke situatie ook vragen of ze je tijdelijke contract om willen zetten in een vaste overeenkomst.
Uiteraard kun je dit vragen als je goed functioneert en je werkgever geen bezuinigingsplannen heeft. Krijg je dat niet, dan stel je je besluit om iets duurs aan te schaffen of een huis te kopen nog even uit.

Ik begrijp dat dit nu niet meer kan voor deze situatie maar dit kun je er wel uit leren zodat het een volgende keer anders loopt en je dergelijke stress niet hebt.
Voor het verlagen van je stress, sluit ik mij aan bij Marleen.