mag je in een sollicitatiegesprek vragen aan de sollicitant of hij/zij een relatie heeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig kan je zoveel op internet vinden dat als ze dat willen weten het antwoord vaak snel gevonden hebben

Het beste antwoord

Vragen mag maar men hoeft geen antwoord te geven. Precies als vragen of men nog kinderen wil of al zwanger is: vragen mag maar antwoord geven is men niet verplicht.

Toegevoegd na 1 minuut:
De regels zijn duidelijk: kandidaten hoeven tijdens een sollicitatiegesprek niets over zichzelf te vertellen wat níet met de uitoefening van de functie te maken heeft. Privézaken als levensovertuiging, politieke gezindheid, geslacht, nationaliteit of seksuele geaardheid zijn taboe tijdens sollicitatiegesprekken. De regels vloeien voort uit de Algemene wet gelijke behandeling die in 1994 werd ingevoerd.

http://www.intermediair.nl/artikel/op-gesprek/253342/dit-mag-een-werkgever-niet-vragen-tijdens-het-sollicitatiegesprek.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha geslacht :) uhm bent u een man of een vrouw? Die vraag zou echt lullig zijn. Maar je antwoord klopt wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, er zijn mensen die vroeger jongen waren en nu als meisje door het leven gaan maar (nog) geen operatie hebben gehad. Misschien bedoelen ze dan die groep?

Andere antwoorden (1)

Het mag wel maar de sollicitant hoeft daar niet op te antwoorden. Waarom zou je dat willen weten, is het relevant voor de functie?

Mij werd vaak gevraagd: vertel eens wie je bent. Daarin kun je dat als sollicitant eventueel kwijt, maar je hoeft het neit te noemen.