Hoe regel je zelf je pensioen (met deelneming werkgever)?

Normaal gesproken krijg je een pensioenopbouw zoals die standaard is bij het bedrijf. De werkgever betaalt (meestal) 50% van de premie, werknemer de andere helft. Soms betaalt de werkgever de hele premie.

Maar wat nu als de werkgever niets geregeld heeft, maar wel bereid is bij te dragen in de premie? Hoe kun je er dan voor zorgen dat je er bruto-netto niet op achteruit gaat (de premie van de werkgever gaat dus bruto de pensioenvoorziening in) en dat je een goede pensioenverzekering hebt?

Zijn er daarnaast ook pensioenvergelijkingssites? (Independer doet het niet)

2 vragen dus:
1) Hoe regel je het (fiscaal in)
2) Waar kan ik aanbieders van pensioenen vlot vergelijken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Deelantwoord: "Bij individueel pensioen stelt de werkgever de werknemer in staat om zelf een pensioenverzekering af te sluiten (C-polis). Sinds de invoering van de Pensioenwet op 1 januari 2007 mogen er echter geen nieuwe C-polissen meer worden gesloten. Onder de Pensioenwet kan alleen de werkgever optreden als verzekeringnemer. " Geen pensioen dus. Blijft over: lijfrenteverzekeringen en kapitaalverzekeringen die iedereen individueel vrijwillig met eigen middelen kan afsluiten om een extra oudedagsvoorziening op te bouwen. De premie die je hiervoor betaalt is (in principe) aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Het is me overigen niet duidelijk waarom je werkgever geen pensioenregeling wil (die zijn er in allerlei soorten) maar er wel aan wil bijdragen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100