Hoe regel je zelf je pensioen (met deelneming werkgever)?

Normaal gesproken krijg je een pensioenopbouw zoals die standaard is bij het bedrijf. De werkgever betaalt (meestal) 50% van de premie, werknemer de andere helft. Soms betaalt de werkgever de hele premie.

Maar wat nu als de werkgever niets geregeld heeft, maar wel bereid is bij te dragen in de premie? Hoe kun je er dan voor zorgen dat je er bruto-netto niet op achteruit gaat (de premie van de werkgever gaat dus bruto de pensioenvoorziening in) en dat je een goede pensioenverzekering hebt?

Zijn er daarnaast ook pensioenvergelijkingssites? (Independer doet het niet)

2 vragen dus:
1) Hoe regel je het (fiscaal in)
2) Waar kan ik aanbieders van pensioenen vlot vergelijken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Deelantwoord:

"Bij individueel pensioen stelt de werkgever de werknemer in staat om zelf een pensioenverzekering af te sluiten (C-polis). Sinds de invoering van de Pensioenwet op 1 januari 2007 mogen er echter geen nieuwe C-polissen meer worden gesloten. Onder de Pensioenwet kan alleen de werkgever optreden als verzekeringnemer. "

Geen pensioen dus.

Blijft over:

lijfrenteverzekeringen en kapitaalverzekeringen die iedereen individueel vrijwillig met eigen middelen kan afsluiten om een extra oudedagsvoorziening op te bouwen.
De premie die je hiervoor betaalt is (in principe) aftrekbaar voor de inkomstenbelasting.

Het is me overigen niet duidelijk waarom je werkgever geen pensioenregeling wil (die zijn er in allerlei soorten) maar er wel aan wil bijdragen.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Betekent dit dan dat ik gewoon zelf een particuliere pensioenverzekering moet afsluiten en dat de baas daar meer brutoloon tegenover met zetten?
Computoon
10 jaar geleden
Ja, dan zul je zelf iets moeten afsluiten. Dat heet geen pensioenverzekering in zo'n geval -want die is voor werknemers en wordt geregeld via de werkgever- maar (bijv.) een lijfrenteverzekering. Iedereen kan zo'n verzekering afsluiten. Op een bepaald moment (wat je vast kunt leggen) keert de verzekering uit in de vorm van termijnen waarvan de hoogte bepaald wordt door de hoogte van de inleg, de duur van de inlegperiode en het rendement van die maatschappij. Op de uitkeringen straks wordt de loonheffing ingehouden (net als bij een pensioen) en daarom is de (bjjv.) jaarlijkse inleg nu (onder bepaalde voorwaarden) aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Dat is natuurlijk voordelig. Als de werkgeverj jou ter wille wil zijn als jij zoiets wil afsluiten, zou de baas je meer brutoloon moeten geven. Maar als ik werkgever zou zijn, zou ik dat nooit en te nimmer doen.. Deze 'oplossing' kost immers handenvol geld en bij iedere inflatiecorrectie van het loon wordt het meer. Stel dat het wél gebeurt. De werkgever geeft een hoger brutoloon, wat gewoon te beschouwen is als opslag. Jij ontvangt een hoger nettoloon maar dat 'extra' bedrag is uiteraard veel lager dan de werkgever er bruto aan kwijt is. In het slechtste geval moet hij over dit extra bedrag ook nog 8% vakantiegeld uitbetalen maar dat zou nog in de arbeidsovereenkomst af te vangen zijn. Kortom: geldverkwisting. Een verstandige werkgever wint in zo'n geval informatie in bij een pensioenmaatschappij, als hij weet dat zijn werknemers belangstelling voor een pensioenregeling hebben. Hij kan het zo duur en goedkoop maken als hij zelf wil. Een deel van dat pensioen betaalt hij (dat zie je nergens op je loonstrook terug) en hij zal een deel inhouden op het salaris, de bijdrage van de werknemer. Dat deel gaat er in het bruto-nettotraject af vóór de loonheffing wordt berekend. "Zijn deel' en "jouw deel" draagt hij in een totaalbedrag af aan de pensioenmaatschappij. Dat is een oplossing waar je zelf veel meer aan hebt (want jouw deel gaat van het brutosalaris af en leidt dus tot een lagere loonheffing) en die de werkgever veel minder kost.