Heb je als verpleegkundige zonder specialisatie veel/vooral te maken met oude(re) mensen? En is het erg als je trillende handen hebt als verpleegster?

Ik wil misschien de opleiding verpleegkunde doen, maar het lijkt me niet zo leuk om veel met oude mensen( die soms erg hulpbehoevend zijn) te werken, zoals in een verzorgingshuis ofzo. En ik heb een beetje trillende handen, vooral als er op me gelet wordt. Deze 2 dingen houden me wat tegen om de studie verpleegkunde misschien te kiezen.

11 jaar geleden
1.7K
Ritsuka
11 jaar geleden
Wie wil je dan wel verplegen?
Iemand95
11 jaar geleden
Dat weet ik dus nog niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verpleging zonder specialisatie is toch gewoon ziekenhuis?
Oudere mensen zijn ook een specialisatie.

Antwoorden (2)

Verpleging houdt zeker niet in dat dat alleen voor oudere mensen is (hoewel zij uiteraard wel vaker hulpbehoevend zijn). Maar je zou ook in een ziekenhuis kunnen werken (kinderafdeling), met gehandicapten enz. Ik denk dat je mbt trillende handen in een vicieuze cirkel zit: omdat je er zo bang voor bent, ga je er natuurlijk ook nog meer op focussen. Dat maakt je zenuwachtig en hierdoor ga je juist trillen. Een klein beetje trillen zal niemand opvallen (ik denk zelfs dat het minder opvalt dan blozen). Maar mocht je er (tijdens een examenmoment waarbij je praktijk moet doen) echt heel veel last van hebben, kun je altijd even langs de huisarts gaan en vragen om een bètablokker. Dit valt onder de angstremmers. Verschil is alleen dat ze de zenuwen niet weghalen, maar alleen ingrijpen op de lichamelijke reacties. Je voelt de spanning op examen dus nog wel, maar hebt geen trillende handen en hartkloppingen. Muzikanten gebruiken dit heel vaak voor optredens (omdat hun handen echt niet mogen trillen, bijv bij bespelen van viool).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand95
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, hoef ik me om mn trillende handen in ieder geval minder zorgen te maken.
Verpleging zit in je hart, je wil het of wil het niet. Voorkeuren wie je wel en niet wil verzorgen, dat kan echt niet, als je dat hebt moet je er niet aan beginnen. Je kunt misschien wel alleen solliciteren op een afdeling waar kinderen liggen, maar als daar geen werk voor je is, zal je toch iets anders moeten zoeken. Waarom wil je geen ouderen verzorgen, omdat ze hulpbehoevend zijn, is een totaal verkeerde instelling voor iemand die de verpleging in wil, iedereen die een verpleger of verpleegster nodig heeft, is hulpbehoevend, daar moet je het voor doen. Je trillende handen zal in bepaalde situaties ook een probleem zijn, maar dat wil niet zeggen dat je dat beroep helemaal niet uit kan voeren, maar overleg, voordat je de opleiding, eventueel begint, met een deskundige, of het wel zin heeft deze opleiding te kiezen.
Iemand met de instelling die jij hier stelt, kan in mijn ogen geen goede verpleegster of verpleger worden, naar mijn inziens, kun je dus beter een andere opleiding kiezen. Verpleegsters en verplegers doen hun werk uit liefde voor het vak, maar zeker omdat ze met mensen willen werken, omdat ze van mensen houden, ongeacht hun leeftijd, hun geslacht of hun klachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand95
11 jaar geleden
Bedankt, k bedoelde trouwens niet dat ik geen oude mensen wil verplegen, maar het lijkt me leuker om verschillende leeftijden te verplegen. Maar ik zal er nog es goed over nadenken of het wel iets voor me is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem in ieder geval geen betablokkers, om je zenuwen in bedwang te houden, die hebben een aantal nare bijwerkingen, die je in de verpleging niet kunt gebruiken, Bijwerkingen
Als hinderlijke bijwerking kunnen bètablokkers de luchtwegen vernauwen. Dit kan bij sommige astmapatiënten een astma aanval uitlokken. Selectieve bètablokkers die alleen op het hart werken, geven dit effect minder snel. Andere bijwerkingen kunnen zijn: koude handen en voeten, duizeligheid of een licht gevoel in het hoofd, maag- of darmklachten en soms erectiestoornissen. Denk er inderdaad eens goed over na, of je dit beroep echt wel wil. Mijn antwoord was er niet voor bedoeld om je te kwetsen, of te beledigen, maar om je aan het nadenken te zetten.
Ik wens je een mooie toekomst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Crea bij iedereen zij bijwerkingen anders he!! Betablockers waren bij mij de uitkomst in eerste instantie.
Alleen in de eerste week bijwerkingen.. Even wennen.. Dat is met meer dingen zo.
Helaas moeten stoppen om andere redenen. Maar niet zo over een kam scheren.. Laat dat haar huisarts doen een niet wij wij kunnen advies geven en een beetje info.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet iedereen krijgt zomaar betablokkers voorgeschreven, een arts zal eerst naar alternatieven zoeken, voordat hij/zij betablokkers voorschrijft. Je kunt er ook te makkelijk over denken.