Hoe kan iemand zien of je werkloos bent of niet? Bestaan hiervoor speciale databanken? Zo ja, wie heeft hier toegang tot?

Kan iemand door enkel je voornaam en woonplaats te weten nagaan of je momenteel werkloos bent of niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Voor zover ik weet kan men dat niet zomaar inzien. Het is eigenlijk alleen in te zien als je de volgende dingen doet:

- je ziet het op een social netwerk zonder dat je deze afschermt voor vreemden
- je staat ingeschreven op werk.nl en solliciteert op die manier bij een werkgever (je kunt alleen ingeschreven zijn op deze site als je bent aangemeld bij UWV)
- je hebt een CV ingevuld met een begin en een einddatum zonder dat er een nieuwe werkgever volgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op basis van alleen voornaam en woonplaats is dat heel erg lastig als iemand niet precies weet wie je bent.

De officiele bron is bij het UWV waar je dan ingeschreven staat als werkzoekende. Alleen daartoe bevoegde ambtenaren van bijvoorbeeld UWV, Sociale Dienst, Belastingen en dergelijke hebben daar toegang toe. Maar zij hebben op zijn minst voorletters, achternaam, woonplaats, geboortedatum nodig of je BSN om je te kunnen vinden.

Als dus iemand op basis van voornaam/woonplaats weet dat je werkeloos bent dan zal dat waarschijnlijk komen omdat je op enigerlij wijze dit zelf gecommuniceerd hebt via social media of gewoon op straat of in de supermarkt met iemand erover gesproken hebt (of iets degelijks).