Is het voor een werkgever toegestaan een boetebeding opte nemen in een contract met een minderjarige?

Momenteel staat er in de overeenkomst een boetebeding van €5000,-.
Werknemer is 17 jaar.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.1K
HannekeJanssen
4 jaar geleden
een boetebeding waarvoor?
Castle
4 jaar geleden
Kinderen jonger dan 18 jaar moeten dan toestemming geven voor zoiets zoals met alles waarbij hoge kosten zitten en/of lange looptijd (abonnementen e.d.). Indien die toestemming niet gegeven is door de ouders kunnen zij het contract ongedaan laten maken.
KennisDelen
4 jaar geleden
Kinderen jonger dan 18 jaar moeten dan toestemming geven @Castle: toestemming krijgen?
Computoon
4 jaar geleden
@ HannekeJanssen: boetebeding kan voor van alles zijn wat in de arbeidsovereenkomst staat. Boeteding is bestemd om niet-nakoming te bestraffen. Bijvoorbeeld: werkgever wil niet dat vertrouwelijke stukken mee maar huis genomen worden. Doet werknemer dat toch, dan moet hij aan werkgever bijv. Eur 500.- per keer betalen. (Werkgever mag die boete overigens niet zelf houden, dir moet -bijv.- naar een goed doel. @ Castle: geldt niet voor arbeidsovereenkomst van een minderjarige. Als minderjarige 4 weken heeft gewerkt zonder dat ouders er bezwaar tegen hebben gemaakt, worden de ouders "geacht" met die arbeidsovereenkomst te hebben ingestemd.

Antwoorden (1)

Ja. Concurrentiebeding mag niet
Computoon
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
Het lijkt niet mogelijk: " Ook indien een concurrentiebeding met een minderjarige is overeengekomen, is dit beding nietig."
https://www.advocateninfo.nl/blog/concurrentiebeding-in-arbeidsovereenkomst/
Computoon
4 jaar geleden
Dat zeg ik in mijn antwoord 'concurrentiebeding mag niet'. De vraag betreft echter het boetebeding dat wordt aangegaan met een minderjarige. Dat mag wel. Uiteraard mag het niet als het boetebeding betrekking heeft op het, eveneens in die overeenkomst opgenomen, concurrentiebeding. ("Stok achter de deur als concurrentiebeding overtreden wordt"). Als het concurrentiebeding al nietig is (omdat je met een minderjarige dat beding niet kunt aangaan), is ook het boetebeding dat aan dat concurrentiebeding gekoppeld is nietig. Je kunt echter voor allerlei zaken een boetebeding in de overeenkomst zetten.