Kun je als arts zelf kiezen hoeveel je mag werken?

Ik hoor vaak dat artsen 40 tot 60 uur per week werken. Alleen vroeg ik me af of je als arts bijv. Ook “maar” 12 uur per week mag werken of 20 uur.

Of werken artsen altijd zoveel?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
9.7K
tinus1969
3 jaar geleden
Dit hangt erg van specialisatie en werklocatie (ziekenhuis huisarts of elders) af.

Antwoorden (2)

Een huisarts kan een parttime aanstelling hebben, dus minder uren werken. Houd er wel rekening mee dat je tijdens je co-schappen - als je medicijnen zou gaan studeren - HEEL VEEL uren maakt, dus dan kan het zijn dat je tijdelijk werkweken van 60 uur maakt.
3 jaar geleden
In dienstverband zal het van afhangen van het aantal uren dat vastgelegd is in je contract.
Als vrijgevestigd arts mag je zelf bepalen hoeveel je werkt, hoewel minimaal acht uur per week wel verstandig is: wil een arts zich laten herregisteren, dan moet deze voldoen aan de werkervaringseis (ook wel urennorm). Hiervoor moet de arts in de afgelopen vijf jaar 2.080 uur als arts hebben gewerkt. Dit is ongeveer 8 uur per week. De werkzaamheden moeten aan bepaalde eisen voldoen.
Om een beeld te geven: het gemiddeld aantal werkuren per week van medisch specialisten is hoog. In alle beroepsgroepen wordt door de voltijders gemiddeld meer dan 40 uur gewerkt.
De voltijd huisartsen (zelfstandigen), internisten, anesthesiologen, orthopedisch chirurgen en oogartsen werken zelfs gemiddeld ruim meer dan 50 uur.
Wordt het gemiddelde aantal werkuren per totale beroepsgroep bekeken, dan komen de twee beroepsgroepen met een grote meerderheid aan deeltijders gemiddeld onder de 40 uur uit. De jeugdartsen werken gemiddeld ruim 30 uur per week en de huisartsen in dienst van een andere huisarts gemiddeld 28 uur per week.
SimonV