Waarom worden de overuren van de postbodes bij de Belgische Post niet betaald?

De postbodes bij de Belgische Posten starten om 6u 's ochtends met werken en worden betaald tot en met 14u in de middag.

Als je je ronde tegen 14u niet afgewerkt hebt en de uren die je erna nog presteert krijg je niet uitbetaald, waarom niet eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Dit geldt in Nederland net zo. En dat komt natuurlijk omdat het onmogelijk is om het werk van elke postbode elke dag te controleren.

Elke wijk heeft een vaste grootte en een gemiddelde hoeveelheid post. Er is - uitstekend- uitgerekend hoe lang het duurt om die wijk te lopen, en dat is dan het aantal uren dat 'staat' voor die wijk. Gemiddeld zal het ook altijd zo lang duren om die wijk te lopen, ietsje meer als je erg veel post hebt (dat is dan in je nadeel) maar ietsje minder als je weinig post hebt (of snel loopt). Dat is dan in je voordeel. Gemiddeld kom je keurig uit op de uren die er voor staan.

Als er betaald zou worden PRECIES naar wat je zou lopen, zouden mensen natuurlijk NOOIT meer sneller lopen dan het gemiddelde (al moet je er onderweg een paar keer pauze voor houden) en zeer regelmatig heel wat 'overwerk' kunnen reclameren. Voor exact hetzelfde werk.

Het is lullig , maar de mens is nu eenmaal een opportunist, en de Belgische postbode is daar geen uitzondering op. Dus werkt men met deze gemiddelden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen: bij de post hebben ze sinds kort daldagen en piekdagen. Piekdagen hebben huisaanhuis of zijn heel druk en dan krijg je meer tijd voor de wijk dan op daldagen. Er is dus momenteel geen compensatie van drukke en rustige dagen zodat je op drukke benadeeld wordt.

Andere antwoorden (1)

omdat dat zo nou eenmaal afgesproken is. het werkt ook andersom. als iemand eerder dan 14 uur klaar is met zijn ronde, dan krijgt hij ook gewoon toch doorbetaald tot 14 uur. dus soms het je profijt van deze afspraak en soms schiet je er wat tijd bij in.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar zit daar dan geen addertje onder gras? Kunnen zij je dan bijvoorbeeld niet meer werk geven zodat je meer moet werken? Of zijn daar strikte regels/wetten aan verbonden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had het niet beter kunnen verwoorden +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat er per wijk vastgestelde tijden zijn Lionel, dat is ook in NL zo. Als je herhaaldelijk over die tijd gaat loop je gewoon te langzaam en waarom zou de post dat extra moeten gaan belonen? Luiheid belonen zie ik verder ook nergens. Als ze je een extra wijk geven omdat er zieken zijn krijg je dat heus wel uitbetaald of je moet die extra wijk weigeren.