Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan mijn werkgever mij verplichten om tijdens mij ziekte binnen een week naar de huisarts te gaan?

Ik heb griep en ben een immigrant. Ik heb nog geen zorgverzekering afgesloten (zit binnen de 3 maanden) en de werkgever verwacht dat ik binnen 1 week van ziekte naar de huisarts ga. Ik heb op dit moment nog geen huisarts en geen verzekering...

4 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je kunt niet verplicht worden om naar de huisarts te gaan; je kunt wel verplicht worden om naar de (door de werkgever aangewezen en betaalde) bedrijfsarts/keuringsarts te gaan. Ik vermoed dat je werkgever dit bedoelt - de bedrijfsarts is een typisch Nederlands fenomeen.
(Lees meer...)
4 jaar geleden
Drepolli
4 jaar geleden
In het bedrijfsregelement staat dit: We verwachten verder van je dat je uiterlijk na een week naar je huisarts gaat. Ik vind het een beetje onzin om voor griep naar de huisarts te gaan en ik heb er geen (en geen verzekering...)
Computoon
4 jaar geleden
Precies: "verwachten". Ze willen graag dat je het doet. Voor een gewone griep is een bezoek aan de huisarts niet nodig want die verdwijnt vanzelf. Maar maak je baas blij: sluit die verzekering af (doe het vandaag, geeft een hoop gedoe als je er te lang mee wacht en het kost een hoop geld als je de premie in 1 keer moet betalen over de voorbije maanden). En kies die huisarts. Dat is soms lastiger omdat niet iedere huisarts ruimte heeft voor nieuwe patienten. Je moet met dat zoeken niet wachten tot je echt een keer een huisarts nodig hebt.
Verplichten niet maar een goed advies is het wel.

Je bent nu al verzekerd ook al heb je geen verzekering. Zorg er wel voor dat je die verzekering hebt afgesloten binnen 4 maanden nadat je hier bent gekomen, anders loop je kans op een boete. De premie voor die maanden moet dan alsnog worden betaald. De huisarts mag je zelf kiezen, als het maar een huisarts is die "in de buurt" woont.
.
.
De zorgverzekering kun je gewoon via internet afsluiten. De basisverzekering is verplicht en wat daar in zit, is bij elke verzekeraar hetzelfde omdat het landelijk is voorgeschreven. Er zijn natuurlijk wel goedkope en duurdere verzekeraars. Niet wachten met die zorgverzekering, geeft allern gedoe.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 22 juni 2019 18:14: tekst
Computoon
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding