ik ben 21 jaar en wil werken, maar mijn moeder krijgt bijstand, kan ik als thuiswonend gewoon verdienen?

ik ben 21 jaar en ondertussen klaar met school.
Ik wil nu zo snel mogelijk werken omdat ik toch vaste lasten heb zoals ziektekosten die ik moet betalen.
Mijn moeder is 64 jaar en zit in de bijstand.
wat mag ik verdienen zonder dat ze gekort wordt op haar bijstand?

Graag niet al te moeilijke taal, ik vind dit onderwerp al erg lastig te begrijpen!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

De huishoudtoets (die bepaalde dat mensen in een gezin samen verantwoordelijk waren voor het inkomen) is afgeschaft per jan. 2012, dus daar heb je niets mee te maken.
Jij mag gewoon werken, zonder dat jouw moeder haar uitkering verlies.

Maar:
Als jouw moeder een bijstandsuitkering krijgt die gebaseerd is op
"alleenstaande ouder", dan krijgt ze dus meer als wanneer ze alleenstaand was.
En het zou kunnen dat ze dus minder gaat krijgen, omdat jij als volwassene
verantwoordelijk bent voor je eigen inkomen.

Je moet daarvoor echt bij jouw eigen gemeente zijn.
De bijstand die jouw moeder nu krijgt van de gemeente is gebaseerd op normbedragen. Dit zijn richtlijnen voor de hoogte van uw bijstandsuitkering.
En de gemeente mag afwijken van deze richtlijnen.

Dus, anders gezegd: Het inkomen van thuiswonende kinderen ( jij dus) wordt niet verrekend met de bijstandsuitkering die een ander gezinslid ( jouw moeder) ontvangt. Maar als er meer volwassenen in het huishouden zijn, dan krijgt men wel minder bijstand per persoon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar er zijn toch nu al volwassenen in huis, waarom verandert dat als die volwassene geld gaat verdienen? Is ze nu niet volwassen dan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.rechtsvordering.nl/bijstandsuitkering
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pelle, dat is dus de vraag.
Wij weten niet hoe de bijstandsuitkering van de moeder nu is geregeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap gewoon niet hoe je kunt zeggen dat iemand eerst alleenstaande ouder is van iemand van 21 en als die van 21 gaat werken je opeens niet meer alleenstaande ouder bent. Die van 21 is toch gewoon volwassen, daar verandert toch niets aan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vanaf de leeftijd van 21 bestaat de plicht van een ouder om financieel bij te dragen aan zijn kind voor zover het kind behoeftig is.
Dus op school zit, of werkeloos is.
Vergelijk het met alimentatie: Kinderen hebben recht op alimentatie tot ze 21 jaar zijn of nog langer indien ze bijvoorbeeld studerend of behoeftig zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mijn moeder zegt dat als ik ga werken, dat ze evengoed gekort gaat worden.
omdat ze er vanuit gaan dat, als ik meer dan 1000 euro verdien, dat ik haar kan onderhouden.
maar onder de 1000 dat ze 150 gekort gaat worden.
Straks als ze AOW heeft mag ik zoveel werken als ik wil.... ?
ik snap het niet meer.....