Nul uur contract: mag de werkgever jou dienst geweigerd een uur voor dienst?

Ik werk in de horeca met nul uur contract al meer dan zes manden lang. De tent is overgenomen bij een andere eigenaar over twee manden geleden. Dus mijn eerste vrag is: Mag ik nog recht hebben over de volgende: "na zes maanden krijgt je werknemer recht op een vast an ik een nul-uur contract?"

Tweede vrag:
Ik heb voor de tweede keer in de rooster ingepland en een uur voor het begint van mijn dienst ben ik geweigerd gewest. Krijg ik nog die uuren betaald?

Dank je wel.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Niet helemaal zeker maar ik had dit nog gevonden:
"Op de dag zelf is het niet toegestaan om werknemers naar huis te sturen, zonder dat zij hiermee instemmen. Daarmee hoeft een medewerker geen genoegen te nemen, ook niet als de werkgever aanbiedt om hem op andere dagen meer te laten werken. Het is niet de bedoeling dat medewerkers het risico lopen dat de hoeveelheid werk niet overeenkomt met de bezetting. De werkgever draagt dus zelf het risico als hij een foute planning maakt."

Maar ik zou kijken in het contract is daar iets staat.