Mag je tegelijkertijd voor een supermarkt winkel werken en voor eenzelfde Franchise supermarkt? Zo ja, ben je dit verplicht aan te geven?

En wat gebeurt er al je niet aangeeft dat je al voor die supermarkt werkt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Vrijwel ieder arbeidscontract heeft een concurrentiebeding, de rechtsvorm van de andere supermarkt doet er dus niet zo heel veel toe. In het slechtste geval zou je beticht kunnen worden van 'spionage' en word je ontslagen omdat je je niet aan het concurrentiebeding hebt gehouden. Staat dat niet in je contract dan mag je voor wel 10 supermarkten werken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens moeten beide contracten dan niets over een concurrentiebeding of nevenactiviteiten hebben opgenomen, want het risico loop je bij beide.
paulus811
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat niks over concurrentie beding, maar dat is sowieso toch voor ná het einde van de arbeidsovereenkomst? En over nevenarbeid staat alleen dat als je fulltime werkt, je dan niet ergens anders mag werken. Ben ik wel verplicht aan te geven dat ik al voor die supermarkt (maar dan ander filiaal) werk?
Rieneke1
11 jaar geleden
ytje, ik denk dat je relatiebeding bedoelt? en verder staat het er dus duidelijk; niet als je full time werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee rieneke, ik bedoel concurrentie beding omdat paulus811 dat in zijn antwoord zegt. Maar moet je dat doorgeven?
Als supermarkt A een verbod op nevenwerkzaamheden heeft opgenomen in de arbeidsovereenkomst dan mag je niet in supermarkt B werken, tenzij met goedkeuring van de eigenaar of degene die hem vertegenwoordigt van supermarkt A. Hetzelfde geldt vice versa natuurlijk voor supermarkt B.

Maar ook wanneer dat verbod op nevenwerkzaamheden niet in de arbeidsovereenkomst staat, is het wel zo netjes dit te melden, bij beide werkgevers. ("Goed werknemerschap").

Ik denk overigens dat dit in de praktijk geen bezwaren oplevert bij de werkgever zolang het functies betreft in het uitvoerende niveau (vakken vullen, kassa, emballage.)

En wat er gebeurt als je het niet aangeeft terwijl je dit wel had moeten doen? In het slechtste geval neemt de werkgever dan afscheid van jou.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar je mag toch niet zomaar ontslagen worden omdat jij iets niet meld, dat niet verplicht is?
Computoon
11 jaar geleden
Nee, maar dat schreef ik ook niet. Maar soms zegt het gezonde verstand dat je geen informatie moet achterhouden wanneer de tegenpartij iets anders zou hebben besloten als hij die informatie wél (vooraf) had gehad. Vergelijk het met het verkopen van een huis: de verkoper van een huis moet verborgen gebreken die bij hem bekend zijn melden aan een potentiële koper. Je wilt als koper van een huis er niet pas bij de eerste regenbui achter komen dat het dak zo lek is als een vergiet... Als het wel gemeld moet worden, wordt het natuurlijk een andere zaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan begrijp ik het denk ik niet.
Wanneer er een verbod op nevenarbeid is hoef je niks aan te geven want het is verboden (het mag gewoon niet, dus er valt niks aan te geven)
Wanneer er géén verbod op nevenarbeid is, maar je dit wel doet, is het netjes om aan te geven, maar ook niet verplicht (of toch wel?): ''En wat er gebeurt als je het niet aangeeft terwijl je dit wel had moeten doen? In het slechtste geval neemt de werkgever dan afscheid van jou.'' Je mag toch niet ontslagen worden omdat je een fatsoensnorm niet bent nagekomen? Wat betreft je voorbeeld van het huis, er is een categorie die niet HOEFT aan te geven welke verborgen verbreken er zijn. Als een koper er toch achterkomt dat die er wel zijn, en de verkoper gaf dit niet aan (niet verplicht dus) dan wordt de koop ook niet zomaar nietig verklaard omdat de verkoper het verzweeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
verborgen gebreken* natuurlijk