Ik werk 3 dgn i.d. week. Nu wil m'n baas dat ik op de andere dgn tel. bereikbaar ben. Staat niet in m'n contract, krijg nu tijd voor tijd, kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In wat voor branche werk je? In het onderwijs ben je bijvoorbeeld wel de pineut op dat vlak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beetje lastig om je vraag te beantwoorden omdat ik de situatie niet precies ken en niet weet wat voor soort werk je doet. Moet je bereikbaar zijn voor externen of puur voor collega's? Moet je bereikbaar zijn om dan ook te kunnen werken indien nodig, of is het puur voor incidentele vragen die je zo zou kunnen beantwoorden. Moet je dan ook bijna letterlijk naast de telefoon zitten, of is het niet erg als je later op de dag terug belt? Moet je dan aangeven als je een dag echt niet bereikbaar bent? Maar je werkgever kan je niet verplichten als er in je contract staat vermeld dat je drie dagen werkt en er niks over eventuele extra uren in staat. Wel zou ik vragen als je veel uren extra maakt, of je die kan declareren. Tijd voor tijd is prima, zolang je ook de tijd hebt en krijgt om de extra vrije uren op te nemen. In de praktijk wil dat namelijk wel eens anders zijn. Ik werk ook buiten mijn vaste drie dagen wel eens wat extra uren thuis. Soms word ik ook gebeld. Maar niks is verplicht. Ben ik een keer niet bereikbaar, dan hebben ze gewoon pech gehad en moeten ze maar wachten tot de volgende dag.

Het beste antwoord

Nee dat kan niet zomaar en ik denk dat je er ook heel erg mee uit moet kijken.

Ik denk dat je niet zomaar, 3 dagen werkt, als je op die andere dagen bijv voor kinderen zorgt kan het zijn dat je evt wel even aan de telefoon kan komen maar dat je toch niet 100% je aandacht erbij kunt houden, wat als daar fouten uit voortkomen? Als ze je daar dan verantwoordelijk voor maken ben je mooi de klos.
En als je echt telefonisch bereikbaar moet zijn zit je mooi vast want dingen waarbij een mobiel niet handig is of zelfs verboden (zwembad, bioscoop, studie, etc) kun je dan niet doen

Hoe zwaar dit voor je telt scheelt wel van persoon tot persoon, er zijn ook mensen die het er fluitend bij doen en als het leuk wordt gecompenseerd kan het dan aardig zijn.

Ik wilde persoonlijk prive en werk altijd graag strikt gescheiden houden
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed punt, focus tijdens gesprekken is toch minder met kids op achtergrond. En om daarop afgerekend te worden wil ik ook niet.
amigo
13 jaar geleden
Ja, en ik realiseer me opeens nog zo'n valkuil, ik werkte ook 3 dagen en dat was voor de baan al vreselijk weinig, dan klinkt het leuk, compenseren in tijd maar dat ga je dan NOOIT opnemen, ik was er al nooit als ik dan eens overwerkte stelde ik het opnemen van die tijd altijd eindeloos uit want er was altijd wel een reden dat het niet kon....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor de feedback. Goed om andere ervaringen te horen.

Andere antwoorden (4)

heel kort gezegd nee

maar een en ander hangt af van in welk cao je zit
maar een baas kan nooit eenzijdig je contract aanpassen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is nu een mondelinge afspraak, liever ben ik er voor m'n kinderen op m'n vrije dag. Maar ben bang dat m'n baan op het spel staat en ben dus flexibel. Uren krijg ik dus als tijd voor tijd, contract is verder niet aangepast.
Dat kan we maar alleen in overleg met jou. Als jij het ook een goed idee vind, dan kan dit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het best aan de werkgever vragen of je dan consignatiedienst hebt (dat is dat je oproepbaar bent, net als een storingsmonteur, een brandweerman of een arts in nachtdienst of zo). In dat geval gelden opeens heel andere voorwaarden, want consignatieuren zijn werkuren en die moeten vergoed worden. Het bijgaande artikel is er een van de velen die gaan over dit fenomeen, dat door werkgevers danig onderschat wordt.
itsme
13 jaar geleden
Meestal staat in je contract een stuk mbt je cao (als die er is)... In mijn geval krijg ik per telefoontje buiten de standaard werktijden 30 min. arbeid ofwel salaris