Afgestudeerd, maar geen inkomen. Waar kan ik terecht (bijv. uitkering)?

Hallo allemaal,

Ik ben per januari/februari waarschijnlijk HBO afgestudeerd. De kans op een baan is klein, al ben ik zeker aan het solliciteren. Ik wil goed voorbereid zijn en daarom zit ik met de vraag: Wat als ik geen baan krijg. Kan ik dan een of andere uitkering aanvragen? En bij welke instantie moet ik dan zijn? Ik denk waarschijnlijk het UWV, maar ik heb daar nog niet heen gebeld. Verder weet ik ook niet of dat dan een bijstandsuitkering, wwkering o.i.d. wordt.

Info die jullie misschien nodig hebben:
- Ik ben 22 jaar;
- Ik heb vanaf mijn 16e al verschillende bijbanen gehad.
- Momenteel heb ik 2 bijbanen. Dit zijn allebei 0-urencontracten. Hier kan ik momenteel ook geen uren maken, want het zijn beide banen in de zorg en daar wordt flink bezuinigd. Ik heb sinds Oktober al niet meer gewerkt bij deze bijbanen.

Hopelijk kan iemand mij helpen, bij welke instantie ik terecht kan voor welke uitkering een inkomen totdat ik een baan vind.

Alvast bedankt voor het antwoorden!

Toegevoegd na 2 minuten:
*wwkering moet natuurlijk ww uitkering zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.5K
ronron1212
10 jaar geleden
ww krijg je niet want daarvoor heb je een arbeidsverleden nodig
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vertel juist dat ik wel een arbeidsverleden heb. Verschillende bijbanen gehad. Misschien is het juist om te beantwoorden hoeveel uur je dan gewerkt moet hebben bij een bijbaan, mocht het meetellen voor een WW uitkering. Ik kan zo niks met jouw opmerking :(.
ronron1212
10 jaar geleden
Je bijbanen tellen niet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op de UWV website kan je zien wat de voorwaarden zijn voor een WW-uitkering. http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_werkloos/ik_word_werkloos/kan_ik_een_ww_uitkering_krijgen.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als je meer dan 5 uur werk per week verliest heb je recht op WW. ze kijken bij wisselende uren naar het gemiddelde aantal uren per week over het afgelopen halfjaar. woon je nog thuis, kan je je woonlasten met iemand delen? Daar kijken ze voor ene uitkering ook naar.

Het beste antwoord

Voor jongeren t/m 27 jaar gelden sinds vorig jaar zomer veel strengere regels. In de eerste plaats moet elke jongere t/m 27 jaar eerst 4 weken werk zoeken en pas als hij/zij kan aantonen dit gedaan te hebben, kan er Bijstand aangevraagd worden. Die eerste vier weken heb je dus geen recht op een uitkering.

In de tweede plaats geldt dat je geen recht hebt op Bijstand als je nog naar school kunt. Dat geldt meer specifiek als je onderwijs kunt volgen dat 'uit 's rijks kas' bekostigd wordt, wat geldt voor de meeste reguliere opleidingen. Wanneer je nog recht hebt op studiefinanciering, heb je geen recht op Bijstand. Wanneer je geen recht hebt op studiefinanciering en je geen onderwijs volgt, ook niet. Als je sowieso geen recht meer hebt op studiefinanciering, ook niet als je een opleiding volgt, vraag dan advies bij de sociale dienst. Naar de letter der wet kun je in zo'n geval recht hebben op een uitkering zolang je een opleiding volgt, maar als je al afgestudeerd bent zal de gemeente in de praktijk waarschijnlijk willen beoordelen of het volgen van een bepaalde opleiding je kansen op werk verhoogt of niet. Je moet immers ook beschikbaar zijn voor werk en dat combineert wat lastig met (voltijds) studeren.

De precieze uitvoering hiervan zal per gemeente verschillen, ik ken een stel dat geen Bijstand kreeg omdat één van hen net was afgestudeerd en daarom nog mocht lenen bij DUO. Dat werd net als studiefinanciering gezien als een voorliggende voorziening. In deze link lees je bijvoorbeeld informatie van hoe een gemeente dit per geval wil beoordelen: http://www.jipwestland.nl/0500/scc.aspx?pageID=497&mod=1

Toegevoegd na 9 minuten:
Je vroeg nog naar WW. Met een bijbaan is dat vaak niet van toepassing: je moet minimaal vijf werkuren verliezen. Werkte je minder dan tien uren per week, dan moet dat minimaal de helft van je uren zijn. Als je vanaf oktober niet hebt gewerkt, wordt ook dat lastig: als je nu werkloos raakt, wordt het gemiddelde aantal uren genomen van de afgelopen drie maanden. Als je geen rechten hebt opgebouwd met min of meer regelmatig werken op die 0-urencontracten zodat je nu recht hebt op betaling, blijft er van een eventueel WW-recht ook niet zo veel over. En als je al recht zou hebben op WW over de uren van je bijbaan, kun je daar waarschijnlijk niet van leven. Je zou dan onder voorwaarden wel recht kunnen hebben op aanvulling vanuit de Bijstand.
http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_werkloos/ik_word_werkloos/kan_ik_een_ww_uitkering_krijgen.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. In principe kan ik nergens terecht.