Wat mag je concreet wel/niet doen als je ziek bent op je werk?

Mag je bijvoorbeeld boodschappen doen, naar school als je dit wel kan, naar een andere stad om naar familie te gaan bijvoorbeeld.
Wat zijn de regels omtrent dat?

Ziekte is depressie (zie vorige vragen) en werk is 3 uur per dag ongeveer 2/3x per week.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En school 1 dag per week.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat wordt geheel bepaald door de bedrijfsarts!
De arboarts!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door omstandigheden kan ik pas volgende week dinsdag naar de bedrijfsarts, maar morgen heb ik een belangrijk examen van school. Mág ik daaraan deelnemen? Ik kan geen contact met de bedrijfsarts zelf krijgen..

Antwoorden (4)

Als het gaat om een depressie zoals in dit geval,dan mag je gewoon naar buiten,maar het op bezoek bij familie en school zou je het beste kunnen overleggen met je huisarts en de arbo arts voordat je dingen gaat doen de je werk in gevaar brengt.
Als je huisarts en arboarts toestemming hiervoor geven,dan is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, maar wat als ik voor vrijdag nog niks hoor van de arbo arts? Ik heb dan een examen die ik waarschijnlijk wel moet maken (of ik verpest mijn eerste kans)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snel de arbo arts bellen en overleggen,misschien kun je voor die tijd nog langs komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is dus afhankelijk welk ziektebeeld je hebt en wat voor soort werk je doet.
En idd overleggen met de arbo-arts. hij of zij heeft beroepsgeheim en brengt evt advies uit aan je werkgever.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb heel wat keren gewoon telefonisch contact gehad met de arbo-arts, als jij zegt dat het haast heeft en dat je een vraag beantwoordt wil krijgen en of je die persoon even kan spreken dan lukt dat vast morgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb donderdag een afspraak, bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi zo,dan weet je gelijk wat je wel en niet kunt doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet iemand toevallig of er een kans is op een soort aanvullende uitkering? Ik wilde eigenlijk extra werken maar hierdoor kan dat dus niet, en kom ik binnenkort wel geld te kort. Is er een mogelijkheid voor? Dan weet ik een beetje hoe en wat als ik met de bedrijfsarts praat. Bedankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ligt aan je leeftijd want tot je 21 ste zijn je ouders financieel verantwoordelijk voor je en moeten zij bijdragen in de kosten. Meer kun je hierover lezen op onderstaande link. http://www.judex.nl/rechtsgebied/uitkeringen_%26_sociale_zekerheid/bijstandswet/artikelen/838/hoe-hoog-is-de-bijstandsuitkering_-.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet dat ook als ik uit huis woon? Ik kan het niet maken vind ik zelf om dan nog te zeggen dat mijn ouders maar wat voor mij moeten betalen. (Ben bijna 20)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ook als je niet meer thuis woont of je ouders moeten het echt niet kunnen betalen dus kijk even op de link welke situatie voor jou van toepassing is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de link gaat het over bijstand en aanvullin op bijstand, maar ik werk officieel, dan krijg je geen bijstand toch?
En wordt het inkomen van mijn vriend (wel samenwonend, geen contract oid) dan meegeteld? Mijn ouders zouden het wel kunnen betalen maar ik vind het zelf niet kunnen om dat te vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja je kunt aanvullende bijstand krijgen als je geen ww meer krijgt of geen recht hebt op ww.
Het inkomen van je vriend wordt zeer zeker meegerekend dus de kans is groot dat je dan niets krijgt. Als je ouders het kunnen betalen,dan zijn ze het verplicht want als jij een aanvullende bijstand aan vraagt,dan zal men bij de SoZaWe toch tegen je zeggen dat je naar je ouders moet gaan voor financiele hulp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen recht op ww omdat ik werk, dan krijg je geen bijstand. Maar het is sowieso geen optie ivm mijn vriend en ook ouders.
Bedankt voor de moeite
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan. Het is wel een ander geval als je bijvoorbeeld 20,30 of 40 uur per week gewerkt zou hebben,dan heb je recht op ww.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door omstandigheden kan ik pas volgende week dinsdag naar de bedrijfsarts, maar morgen heb ik een belangrijk examen van school. Mág ik daaraan deelnemen? Ik kan geen contact met de bedrijfsarts zelf krijgen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou zeg, je had toch vandaag een afspraak? Dan bel je dat kantoor toch en vraag je wat je moet doen? Laat het hun probleem worden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja het was mijn eigen schuld dat het niet doorging, het is nu opgelost, alleen weet ik dus niet of ik naar school mag. Zou dat kantoor wel advies kunnen geven zonder te weten wat er is? En hoe doe ik dit dan met school regelen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, jij hebt nu een probleem dus dat moet je het probleem van het kantoor maken, als zij zeggen: ga morgen niet dan ga je niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bedrijfsarts is er niet meer en ik ga gewoon naar school morgen voor het examen. Ik denk dat de kans dat ze moeilijk doen klein is, omdat ik nu in deze situatie zit van afspraak verzet en niks horen van de examencommissie over eventueel verzetten van het examen.
Ik denk dat als ik niet ga, mijn problemen groter zijn dan wanneer ik wel ga en dit uitleg als ze erachter komen.
Moet je overleggen met de arbo arts!

Ik moest zoveel mogelijk doen!! Dus weggaan de boel oppakken winkelen leuke dingen doen enz.
Daarna het werk oppakken.
Denk dat jou arbo arts hier meer over kan vertellen wat hij wil.. Allemaal zijn ze anders! Maar ze willen allemaal dat je zo snel mogelijk je oude werk weer doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, maar wat als ik voor vrijdag nog niks hoor van de arbo arts? Ik heb dan een examen die ik waarschijnlijk wel moet maken (of ik verpest mijn eerste kans)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou kunnen vragen telefonisch aan de Arbodienst wat je mag en niet mag. Je verteld wat je huisarts je heeft verteld en dat je zo snel mogelijk weer de draad weer wil oppakken. Kijk wat de mogelijkheden zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, ik heb donderdag een afspraak, dus op tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je toevallig of er een kans is op een soort aanvullende uitkering? Ik wilde eigenlijk extra werken maar hierdoor kan dat dus niet, en kom ik binnenkort wel geld te kort. Is er een mogelijkheid voor? Dan weet ik een beetje hoe en wat als ik met de bedrijfsarts praat. Bedankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee ga daar niet van uit.
Anders zou iedereen dat zeggen he.
Je krijgt alleen een uitkering voor de dagen die je ziek bent. Uit je huidige werk van de afgelopen maanden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee, dan moet ik maar gaan lenen haha, bedankt voor je reactie/antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door omstandigheden kan ik pas volgende week dinsdag naar de bedrijfsarts, maar morgen heb ik een belangrijk examen van school. Mág ik daaraan deelnemen? Ik kan geen contact met de bedrijfsarts zelf krijgen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is lastig!
Ik denk dat je die keuze zelf moet maken. Of moet overleggen met je werkgever en opleiding.
Je zou even de opleider kunnen bellen.
Ik zou het niet weten wat hier het beleid is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje, ik denk dat ik wel ga. Ik heb via de examencommissie laten weten hoe het zit, maar ik ga toch omdat ik nog geen antwoord heb.
Het is dus niet zo dat ik echt in overtreding ben als ik wel naar school ga?
normaal moet je de eerste controle afwachten.
daarna hoef je niet thuis te blijven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat moet je overleggen, het is geen wet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nja, ik ga er sowieso niet vanuit dat ik thuis moet blijven (het gaat namelijk om een depressie met behandelingen) maar ik neem inderdaad aan, zoals Pelle zegt, en de anderen dus ook zeggen, dat het overlegd moet worden. Chevy, daarbij vraag ik ook naar concrete dingen. Je kunt moeilijk, na je eerste controle, lekker dagjes weg als je bijvoorbeeld thuis zit vanwege een zware griep..
Afhankelijk van de bedrijfsregels.
In eerste instantie thuisblijven totdat er contact met werkgever is geweest.
Als jullie samen eruit komen en hij heeft er geen probleem mee mag je gewoon op pad.

Maar daar men tegenwoordig niet meer kijkt naar wat je niet kan, maar naar wat je wel kan, zou het kunnen zijn dat de werkgever via de arbo laat bepalen wat je nog eventueel wel kunt aan bijvoorbeeld ander werk.

Daarom zou ik in overleg met je werkgever spoedig een consult bij de BA aanvragen om duidelijkheid te scheppen. Indien deze jouw depressie onderschrijft zal het inderdaad vaak zo zijn dat deze adviseert leuke ontspannen dingen te gaan doen.