Mag er een nieuwe arbeidsovereenkomst afgesloten worden?

Per 28 april eindigt mijn arbeidsovereenkomst. Incl. verlofdagen is mijn laatste werkdag donderdag 29 maart. Mogen ze vanuit de bijstand mij dwingen tussen 30 maart en 27 april een nieuwe overeenkomst te tekenen, terwijl er een oude overeenkomst geldig is tot 28 april.
Ik heb al jaren een bijstand uitkering. Dus hoef geen ww aan te vragen na einde arbeidsovereenkomst

6 jaar geleden
1.1K
paulus811
6 jaar geleden
De bijstand gaat niet over arbeidsovereenkomsten en kan je helemaal niet dwingen om te tekenen. Kijk wel uit dat de bijstand je daardoor niet aanmerkt als 'verwijtbaar werkeloos'. Overigens ga je niet vanuit werk meteen de bijstand in, je hebt eerst recht op een WW uitkering.
ronron1212
6 jaar geleden
Als een baan hebt met behoud van je bijstand uitkering dan kunnen ze je dwingen. Het is ook logisch dat als je een nieuw contract aangeboden krijgt voor na 28 april dat je dat tekent voor je oude contract eindigt.
tinus1969
6 jaar geleden
En natuurlijk moet je wel ww aanvragen. je hebt alleen recht op bijstand als je nergens anders recht op hebt.

Antwoorden (1)

Dwingen om te tekenen kan men je natuurlijk niet. Maar als die nieuwe overeenkomst bedoeld is voor het voortzetten van je contract na 28 april en je zou die niet tekenen, kan de uitkerende instantie wel oordelen dat je verwijtbaar werkloos wordt op 28 april en daarom je uitkering korten of inhouden.
Overigens kom je vanuit een baan niet meteen in de bijstand, je krijgt eerst een ww-uitkering (mits je in de afgelopen 36 weken minimaal in 26 weken werk hebt verricht).