Mag mijn werkgever mij verplichten om een maand van te voren vrij te vragen?

Hoi, Ik ben Jelle en ik werk momenteel in de horeca, als afwasser. Nu heeft mijn werkgever in onze whatsappgroep aangegeven dat wij niet meer onderling van tijden meer mogen verwisselen, zelfs als wij die veranderingen aangeven. Nu moeten we dus vrijvragen voordat er een nieuw rooster is, dus meer dan een maand van tevoren. Mijn vraag is, mag dit zomaar of niet?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Ja dat mag.
tinus1969
6 jaar geleden
Het is volstrekt normaal dat je verzoeken om vrije dagen ruim van te voren op moet geven. Welkom in de echte wereld :-)
Castle
6 jaar geleden
Het ligt ook aan je CAO/contract. Normaliter (en zeker voor een afwasser) zou 2 weken redelijk zijn. BW7:638 spreekt hier in enige mate over. Mijn advies is om eens bij een wetwinkel binnen te wandelen (meestal eerste consult gratis) of een jurofoon. Kijk ook eens na wat je getekend hebt aan regels en afspraken. Anders probeer goed te plannen.
Ritsuka
6 jaar geleden
Ik moet met de Kerst de zomervakantie al doorgeven, en andersom.
LeonardN
6 jaar geleden
@Castle die 2 weken daar slaan niet op de tijd tot het verlof, maar op de wachttijd waarbinnen een werkgever zou moeten reageren. Als jij nu je zomervakantiedata indient bij je werkgever en je krijgt 3 weken geen bericht terug kan je gaan boeken.

Antwoorden (1)

Ja, dat mag. Een werkgever heeft een zaak te runnen, en het is normaal dat hij ruim van tevoren wil weten wanneer iemand vrij wil hebben zodat hij tijdig voor voldoende bezetting kan zorgen.