Is het erg om op een sollicitatiegesprek te zeggen dat je wilt werken om geld te verdienen?

daarnaast zeg ik nog wel andere redenen waarom ik wil werken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (10)

Ik zou dat niet noemen als ze je vragen waarom je daar wilt werken. Zo gemotiveerd klinkt het niet.

Het is logisch dat je ergens wilt werken omdat je geld wilt verdienen. Je moet juist redenen noemen waarom je juist daar zou willen werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen werkt deels om het geld, en dat is logisch.

Ik zou het echter niet benadrukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is niet erg. De meeste mensen werken om geld te verdienen, en slechts weinigen zouden hun werk blijven doen als ze niet betaald zouden krijgen.

Het is echter wel een slecht antwoord als ze om je motivatie voor die baan vragen. Dan kan je beter ingaan om de werkzaamheden en wat je daaraan aantrekkelijk vind (Waarom wil je werken: Omdat ik mijn geld zelf wil verdienen en niet mijn hand op wil houden; Waarom wil je deze baan: Omdat ik het geweldig vind om aan auto's te werken en daarom graag de interne opleiding tot automonteur wil volgen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er aan: Als je niet wilt worden aangenomen kun je het rustig zeggen!

Wil ik als werkgever ook graag horen! Mensen die ongemotiveerd zijn maar komen solliciteren omdat ze geld nodig zijn! (en ja, dat was sarcastisch)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk niet, dat is toch logisch, Ik zal het alleen natuurlijk niet direct als eerste zeggen.
Maar anders kun je toch net zo goed thuis blijven en niks doen of een uitkering aanvragen?
Ik zal het alleen niet tegen zon chef zeggen, dat je werk zoekt om geld te verdienen snapt zon chef ook, leg meer de betoning daarop waarom je uitgerekend bij dat bedrijf wilt werken, zoek een beetje achtergrondinformatie op over dat bedrijf, of het produkt wat er geproduceerd wordt en dergelijke.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voorop staat dat je belangstelling toont in het bedrijf waar je gaat werken..
Geld is zeker een punt wat besproken word..de werkgever weet ook wel dat je gaat werken voor je geld...
Als het je niet te doen zou zijn om geld..koos je wel vrijwilligers werk en ging je je wel bezig houden met dat werk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is gewoon overbodig om te zeggen dat je geld wilt verdienen. Als iemand dit noemt bij een sollicitatiegesprek zou ik diegene niet aannemen. Salaris is vanzelfsprekend, en de hoogte daarvan komt pas bij een vervolggesprek aan de orde. Niet noemen dus!
De enige reden waarom je het wèl zou zeggen is als je hetzelfde werk eerst als vrijwilliger (dus onbetaald) hebt gedaan. Dus als je als vrijwilliger in een zorginstelling hebt gewerkt en daar hebt gemerkt dat je dit werk erg graag professioneel wilt doen en daarom nu gesolliciteerd hebt op een betaalde baan in de zorg.
In alle andere gevallen niet noemen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt m.i. een beetje van het werk af. Stel dat het gaat om een bijbaan waar het soort werk niet vereist dat je heel specifiek 'hart hebt voor de zaak' (denk aan werken in de zorg t.o.v. productiewerk) en de werkgever vooral hoopt dat je veel zult kunnen (over)werken, dan is de motivatie van "veel geld willen verdienen" niet direct een slechte.

Dat is alleen niet het enige: zie ook wat anderen al schrijven. Iedereen werkt in principe om geld te verdienen, maar de vraag tijdens een sollicitatiegesprek is natuurlijk wel waarom je juist dáár wilt werken. En als het gaat om meer dan een bijbaantje, dan is interesse in het bedrijf en het feit dat je de te verrichtten werkzaamheden om wat voor reden dan ook graag doet/leuk zou vinden/interessant vindt/etc. natuurlijk wel wat een werkgever wil horen van een sollicitant. Bij iemand die teveel de nadruk legt op het financiële aspect, zou de vraag kunnen rijzen of hij wel daadwerkelijk geeft om het bedrijf of plezier heeft in het soort werk, en ook of die persoon dan niet direct zou vertrekken wanneer hij ergens anders net wat meer kan verdienen.

Daarbij zou ik als je solliciteert op een baan waarbij je bijvoorbeeld met mensen zou werken, je aanraden om veel meer de nadruk te leggen op het feit dat je graag met mensen omgaat en hen een bepaalde dienst wilt verlenen, dan het te hebben over het geld. Niet dat je dat helemaal niet zou mogen noemen, maar de nadruk is wel van belang, en het hangt allemaal gewoon wat af van de precieze situatie.

Toegevoegd na 4 minuten:
Woordje weggevallen bij 2e alinea: daar moet niet staan "als het gaat om meer dan een bijbaantje", maar "ZEKER als het gaat om meer dan een bijbaantje". Nu lijkt het net alsof het bij een bijbaan er helemaal niet toe zou doen, en dat is ook niet waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met zo,n argument zeg je eigenlijk.....Ik wil eigenlijk niet werken maar heb geld nodig ! Niet echt een handig sollicitatie argument ! Werkgevers horen liever dat je het werk leuk vind. Ze hopen hiermee een gemotiveerd iemand te vinden. Wat is er dan makkelijker dan ze juist dit te melden. Voor het geld is overbodige info
12 jaar geleden
Wij leven in een commerciële maatschapij. Alles kost geld, alles word gemeten in €, en het is logisch dat wij werken voor het geld. Zelfs rijke mensen werken voor het geld. Je krijgt meer waardering als je eerlijk ben. SUCCES!!