Is het mogelijk om na de opleiding 'Bachelor of Policing' (= politiekundige) door te stromen naar de recherche?

Ik wil graag tactisch rechercheur worden, maar je moet eerst in het bezit zijn van een opsporingsbevoegdheid voordat je naar de recherche kan doorstromen. Echter ben ik in het bezit van een vwo-diploma en is het quasi onmogelijk om de opleiding van (hoofd)agente te volgen (zo zeggen), aangezien ze mensen met hogere vooropleiding vaak afwijzen. Hierdoor raadde mijn oom (tevens politieagent) om hogere opleiding te kiezen en zo kwam ik op politiekundige (= niveau 5/bachelor of policing). Hoe hoger niveau je hebt, hoe meer een leidende functie van je vereist wordt, dat weet ik. Dat vind ik ook niet erg, maar ik vroeg mij wel af of het mogelijk was om door te stromen naar de recherche indien ik mijn opsporingsbevoegheid heb gekregen door de opleiding van bachelor of policing te voltooien? Is het een logische doorstroming die vaker gebeurt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Je opleidingsniveau is niet het enige waar men naar kijkt als je aangenomen wilt worden op de politieacademie.
Het instroomniveau op de academie wordt ook bepaalt door persoonlijkheid, testen etc. Op verschillende manieren wordt bekeken en getest wie je bent en of je een geschikte kandidaat voor het politiewerk bent. Houd er rekening mee dat de totale sollicitatieprocedure 3 tot 6 maanden kan duren.

Daarna de studie tot politiekundige, Bachelor of Policing, duurt in totaal 4 jaar.

Met een HBO bachelor kun je ook aangenomen worden als potentieel rechergekundige.

http://www.kombijdepolitie.nl/Vacatures/Pages/Recherchekundigealgemeen(tactiek)MiddenenWestbrabant-Eindhoven.aspx?k=KBDPFunctie%3A%22Recherchekundige%22&s=KBDPVacatures

Doorstroming bij de politie hangt vooral af van de vacatures die er in de verschillende korpsen zijn.
Als jij carriere wilt maken bij de politie zul je allert moeten zijn op vacatures bij verschillende korpsen en willen zien of je wilt verhuizen en of je geschikt bent etc.

Daar is vantevoren geen zinnig woord over te zeggen.
Zeker niet op dit moment, waar bij de politie allerhande reorganisaties aan de gang zijn.

Maar mogelijk is het zeker.
Mijn oudste zoon heeft dat gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens de bron (http://www.carrieretijger.nl/opleiding/veiligheid/politiekundige-bachelor) kan dat. Maar...

"Voordat je met de opleiding kunt beginnen, moet je bij een van die korpsen een baan zien te bemachtigen. Omdat er in Nederland de wens leeft voor 'meer blauw op straat', is het relatief eenvoudig een baan bij de politie te vinden. Je moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen voordat je wordt aangenomen. Een fysieke test en een gezondheidstest maken deel uit van de selectie en ook je gedrag moet onbesproken zijn. Op de website Kom bij de politie vind je meer informatie over vacatures en de selectieprocedure."

"Na het afronden van de opleiding kun je als politieagent gaan werken, maar je kunt je (in overleg met jouw korps) ook verder specialiseren. Je hebt de volgende mogelijkheden:
een politiekundige master
een specialisatie binnen de recherche, de gevaarsbeheersing, verkeer en milieu of het vreemdelingentoezicht
een leergang politieleiderschap

Voor al deze specialisaties geldt dat je het volgen van een leergang meestal combineert met werk bij een politiekorps."

Kortom, eerst een baan bij een korps zien te bemachtigen.

Een site met zeer veel (duidelijke) informatie over alle mogelijke opleidingen bij de politie -dat zijn er meer dan je denkt- en op alle niveaus is de site in het bronveld hieronder.
Computoon