Mag een werkgever verlof weigeren voor crematie in de zijlijn van 3degraads bloedverwant?

Een vriendin van mij haar oom is overleden en nu is de crematie vrijdag. dit valt wettelijk gezien onder familie in de 3degraads zijlijn. Nu heeft ze voor die dag vrij gevraagd maar dat wordt eigenlijks geweigerd door de werkgever. Hij stelt nu de oplossing voor om het vrij weekend wat ze dan heeft na de crematie dus gelijk de zaterdags het gehele weekend te werken( dus 1 dag vrij vragen 2 dagen in moeten halen van de werkgever. Enig minpunt is dat ze dat weekend niet ingeroosterd stond omdat dat haar vrije weekend was). mag een werkgever dit doen ? en hoezit dat wettelijk met 3degraads bloedverwant zijlijn met overlijden daar staat toch wettelijk gezien de dag van crematie vrij voor.?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/wetgeving/bijzonder-verlof-dagen-overlijden-familie.85066
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar daar staat niets over het betreffende in over dat zij daarvoor haar vrije weekend voor in moet leveren die zij al vrij had.Hoe zit dat dan ??
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Voor zover ik weet hoef je buitengewoon verlof nooit in te halen. Die baas moet niet zeiken, als ik haar was zou ik vragen of de baas het zelf leuk zou vinden als zijn leidinggevende hem hetzelfde zou zeggen.

Antwoorden (3)

Dat mag, je werkgever weigeren

In de Wazo staat in artikel 4.1.2b
Onder zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden worden in ieder geval begrepen
het overlijden en de lijkbezorging van een van zijn huisgenoten of een van zijn bloed- en aanverwanten in de rechte lijn en in de tweede graad van de zijlijn.

n.b. Bij huwelijk en geregistreerd partnerschap ontstaat verwantschap, maar een verwant van "een vriendin" zal (wettelijk) nooit jouw verwant zijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik stel deze vraag voor een vriendin van mij het gaat om een crematie binnen haar familie in de 3dezijlijn van bloedverwant te wetende haar oom.
Bij veel bedrijven wordt dit verlof doorbetaald, maar het kan in het CAO anders bepaald zijn. Laat je vriendin haar CAO even doorlezen, dan weet ze wat daar over in staat wat dit betreft. 2 Dagen inhalen voor 1 dag vrij is niet netjes, dit moet hetzelfde aantal uren betreffen als er vrij is gegeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze vraag heeft twee kanten. Ja als het niet in de CAO staat , is dat niet verplicht.
En de meeste CAO's hebben 3e graad niet in de cao staan. Dus formeel mag hij weigeren. Echter dit CAO artikel gaat over wie die dag betaald. Want het betreft het recht op betaald verlof bij overlijden.

Dus het zegt feitelijk niks over het recht van een medewerker op het bijwonen van een uitvaart. Want wie bepaald of een overleden persoon wel of niet een dusdanige band heeft met jou dat jij deze uitvaart wil bijwonen. Je beste vriend(in) staat ook niet genoemd, maar ga je ook heen.

In dit geval heb je het over het goed werkgeverschap van een werkgever om een medewerker de gelegenheid te geven om een uitvaart van een geliefde bij te wonen.
Dat kan hij prima van haar verlof afboeken zonder verplicht terug te werken.

Ik vind dit geen elegante oplossing van de werkgever.