Wat te doen tegen "faalangst"?

Beste mensen,

Tijdens de normale lessen op school, ben ik altijd gemotiveerd en maak ik mijn IT opdrachten zo met mijn ogen dicht. Het is dan heel gemakkelijk, en zonder stress maak ik dit goed/uitstekend.

Behalve vandaag bij mijn IT-Examens..
Dan kan ik heel zenuwachtig worden en begin ik steeds fouten te maken en slordig te werken. (Ik corrigeer ze daarna wel na een pauze wanneer ik weer ontspannen ben)

Als ik mijn opdrachten lees, begrijp ik wat er bedoeld wordt, maar alsnog maak ik dit matig. De examen-opdrachten heb ik vaker meegemaakt, en hier loste ik alles heel gemakkelijk op zonder te stressen.. Dit heeft ook mijn docent gezegd.

Alleen wanneer ik examen heb, raak ik heel zenuwachtig en gestrest.. Ik heb voldoende geslaap, alleen geen trek in eten..

Wat kan ik tegen mijn faalangst/stress doen?

Bedankt alvast voor jullie hulp.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dit is een bekend fenomeen. Wat trouwens bijzonder lastig is wanneer je er regelmatig of altijd last van hebt. Ik kan niet precies inschatten welk soort onderwijs je volgt, maar o.a. op vrijwel alle middelbare scholen, worden steunlessen gegeven. En in bepaalde steunlessen wordt ook het fenomeen faalangst behandeld. Je komt dan samen met een aantal scholieren, die hetzelfde probleem hebben. En een aangestelde docent/specialist gaat je dan helpen bij het ontleden en oplossen van je faalangst. In deze zou ik voorstellen, ga eens op onderzoek binnen je onderwijsinstelling uit, waar je precies hulp voor je faalangst kunt krijgen. Want uit je woorden begrijp ik wel duidelijk dat je hulp van buitenaf nodig hebt. Dus ga morgen op zoektocht uit en natuurlijk veel sterkte !

Toegevoegd na 2 minuten:
De volgende website www.zonderfaalangst.nl/hulp-bij-faalangst is goed en deskundig opgezet en hieruit kan je misschien reeds een stukje van je faalangst oplossen !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit heeft onze dochter ook gehad, wij hebben iemand buiten school om ingeschakeld die gespecialiseerd is in het omgaan met faalangst en dat heeft haar heel goed geholpen, ze is geslaagd!

Toegevoegd na 4 minuten:
die iemand was een psychologe en ze heeft haar een andere manier van leren aangeleerd en haar een manier aangeleerd hoe om te gaan met die stress