Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Financieel_Adviseur staat deze beschrijving van de activiteiten van een financieel adviseur:

"Beroepsprofiel financieel Adviseur

Een financieel adviseur verkoopt een breed scala aan financiële producten zoals betaal- en spaarrekeningen. De financieel adviseur doet dit door de financiële situatie van zijn klanten te analyseren om hier vervolgens op in te spelen. Een financieel adviseur is vaak in dienst van een financiële instelling zoals een bank maar kan ook zelfstandig werken.

Als de financieel adviseur in dienst is bij een financiële instelling dan verkoopt de financieel adviseur alleen de producten van de desbetreffende instelling. Een zelfstandige financieel adviseur kan van meerdere aanbieders financiële producten aanbieden. In dit geval fungeert de financieel adviseur als tussenpersoon. Het adviseren en verkopen kan face to face maar gebeurd in veel gevallen ook via de telefoon. Als het gaat om de wat complexere financiële producten zoals hypotheken dan spreekt de financieel adviseur de klanten vaak persoonlijk. Minder complexe producten zoals betaalrekeningen kunnen aan de balie van de bankkantoren of via de telefoon verkocht worden.

Het achterliggende doel van het geven van advies is het verkopen van de financiële producten. Een financieel adviseur moet daarom commercieel ingesteld zijn, kennis hebben van financiën en deze kennis goed kunnen overbrengen. Omdat een financieel adviseur veel direct contact heeft met klanten moet de financieel adviseur ook communicatief vaardig zijn, verzorgd overkomen en zichzelf goed kunnen presenteren."
Antoni