Ik ben vandaag ontslagen, maar ben nooit officieel in dienst geweest. Ik heb tenminste nooit een arbeidsovereenkomst getekend. Mag, en kan dit?

Ik ben ontslagen in de 3e week van mijn proeftijd. Ik heb in de proeftijd meerdere keren gevraagd, moeten we het niet nog administratief op orde maken? 'Dat komt nog wel, ik ben nu druk.' was dan zijn standaard antwoord.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou maar eens achter je salaris aangaan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pesu: dat was ook mijn eerste gedachte...

Antwoorden (2)

Een mondelinge arbeidsovereenkomst is ook geldig, al moeten er wettelijk een aantal zaken op papier komen staan. Maar een proeftijdbeding MOET schriftelijk worden aangegaan. Dit is in deze situatie kennelijk niet het geval, dus van een proeftijd kan wettelijk geen sprake zijn. Je zou dus normaliter in dienst zijn voor de tijd dat je de overeenkomst mondeling bent aangegaan (bepaalde tijd), tenzij overeengekomen is dat deze overeenkomst tussentijds kan worden opgezegd. Of je bent meteen voor onbepaalde tijd in dienst gekomen en dan had de werkgever (met minimaal een maand opzegtermijn) de overeenkomst kunnen opzeggen, wat hem dan wel weer schadeplichtig zou maken nu er geen geldige proeftijd is.

Kortom, dit wordt lastig. Het wordt tijd dat je nu juridische hulp inroept. Lastig wordt het om te bewijzen wat nu is overeengekomen. Wanneer ben je in dienst gekomen, tegen welk salaris, voor bepaalde tijd (en zo ja, voor hoelang) of voor onbepaalde tijd?
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Minimaal een maand proeftijd is toch verplicht?
Als dat zo is, kan de vraagsteller niks. Want als er niks overeengekomen is dat wettelijk mag, werkt hij officieel zwart, als er wel iets overeengekomen is dat wettelijk mag, zit hij nog in zn proeftijd.
Computoon
11 jaar geleden
Nee, minimaal een maand proeftijd is niet verplicht. Maar ik ken geen werkelijke werkgever die geen proeftijd afspreekt. Het punt is echter, dat dat proeftijdbeding in de schriftelijke arbeidsovereenkomst moet staan. Of in een CAO die voor werkgever en werknemer bindend is. Het is eigenlijk de enige manier waarop werkgever en werknemer gegarandeerd ´kosteloos´ van elkaar af kunnen, als het goed is zelfs van de ene op de andere dag. Als de proeftijd niet schriftelijk is vastgelegd, of langer is dan wettelijk mag, dan is dit hetzelfde als wanneer er geen proeftijd afgesproken is. Dat is nu het eerste lastige punt in de vraag. Als de proeftijd niet schriftelijk is vastgelegd, dan is de werknemer feitelijk meteen in dienst voor de duur van de afgesproken tijd. Een halfjaar, een jaar, voor onbepaalde tijd of wat dan ook. Dan kun je bij een contract voor bepaalde tijd alleen tussentijds van elkaar af als dat is afgesproken, anders niet. (of het kost jou of de werkgever geld) En als de werkgever van je af wil en jij niet van de werkgever (ofwel: je wordt ontslagen) dan kost 'm dat ook geld. Tweede punt is, dat een mondelinge arbeidsovereenkomst ook geldig is, net als zeer veel andere overeenkomsten. Als je een brood koopt bij de bakker, ga je ook geen schriftelijke overeenkomst aan. Dat er nog niets op papier staat bij vraagsteller, wil niet zeggen dat hij/zij zwart werkte. Als de werkgever keurig de voorschriften volgt van de Belastingdienst enz. inzake de loonadministratie en loonuitbetaling, is er niets aan de hand. De wet zegt wel, dat een aantal zaken op papier gezet moet worden. (Bijv. salaris, wanneer in dienst, tijdsduur in dienst e.d.) Al die verplichte zaken staan normaal gesproken in de arbeidsovereenkomst. En normaal werkt het zo, dat een werknemer vóór hij gaat werken de arbeidsovereenkomst krijgt toegestuurd. Als er geen vragen meer zijn, dan zet de werknemer daar ook zijn handtekening onder en is alles administratief geregeld. Maar het kan best zijn, dat hij al enkele dagen aan het werk is voor hij dat pak papier ondertekend heeft teruggestuurd..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als de werknemer niks heeft ondertekend (ook de overeenkomst voor de belanstingdienst niet) dan kan de werkgever toch niks doorgeven aan de belastingdienst? Bedankt voor je lange informatie ;) Ik wist niet dat een arbeidsovereenkomst ook mondeling mocht zijn.
Computoon
11 jaar geleden
Ik begrijp dat het verwarrend kan zijn ;-)
Maar stel dat jij werkgever bent en ik werknemer en ik spreek mondeling met jou af dat ik bijv.met ingang van X voor Eur X kom werken voor X uur per week en met een duur van X jaar, dan hebben we op dat moment een arbeidsovereenkomst., al staat er nog geen letter op papier. Een aantal van die belangrijke zaken moet echter wel schriftelijk worden vastgelegd (ze staan met name in de wet genoemd) maar als we allebei 'ja' hebben gezegd, dan is er al een overeenkomst. Het is net als met trouwen :-) Het is zeer zeker aan te raden dat je die afspraken al in een schriftelijke arbeidsovereenkomst op papier hebt staan VOOR je begint te werken. (Dat is ook gebruikelijk). Want 'normaal' gaat het goed, maar het zal maar een keer niet goed gaan, net als bij vraagsteller. Voor de Belastingdienst vul je overigens geen overeenkomst in. Wel vraagt de werkgever altijd aan het begin van je overeenkomst de loonheffingsverklaring in te vullen maar die blijft gewoon op de salarisadministratie achter. En als de Belastingdienst een looncontrole komt houden, moet je 'm kunnen laten zien. Dat ding moet je wel op zijn laatst invullen voor de eerste werkdag. Zo moet de werkgever ook verplicht de identiteit van de werknemer controleren voor hij gaat werken, aan de hand van een origineel identiteitsbewijs en daarvan een kopie maken. In het gunstigste geval is de voormalige werkgever van vraagsteller 'laks' geweest met het schriftelijk vastleggen van de overeenkomst maar vervult hij wel alle andere verplichtingen van de 'riedel' die hij moet uitvoeren als hij iemand in dienst neemt. Maar daaraan kun je twijfelen.
Ik vrees dat je nu zwart gewerkt heb, indien je ook nog geen loonstrookje heb heb je weinig poot om op te staan. Echter mag je in een proeftijd überhaupt voor dat hij afgelopen is ontslagen worden.
Het riekt er naar ....dat je even gebruikt ben voor de kerstdrukte. Als hij zo stoer is om je te ontslaan, moet jij in ieder geval zo stoer zijn om in ieder geval een loonstrookje te eisen, en wellicht aan hem melden dat je anders zelf de belasting wel even inlicht.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Loonstrookje heb ik wel gehad. Met het salaris dat mondeling overeengekomen was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals computoon al schreef, proeftijd moet SCHRIFTELIJK zijn overeengekomen. Maar ik denk ook dat de werkgever even dacht wat drukte weg te werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het enige wat dan mogelijk is, is dat hij weer in dienst gaat..nja, wil je in dienst gaan bij zo'n baas? Ik zou lekker het salaris afwachten en op zoek gaan naar een andere baan/baantje ;) Tenzij je een top salaris krijgt voor werk dat je heel graag doet en weinig te maken hebt met je werkgever, dan zou je toch kunnen eisen dat hij je weer (of nja, nog steeds) aanneemt, tenzij hij bij het UWV jou kan ontslaan.
Frimu2
11 jaar geleden
Als je een loonstrookje heb gehad heeft die werkgever zich wel behoorlijk ingedekt. Je staat nog wel in je recht, alleen is het voor jou de afweging hoeveel tijd je hier nog in wil steken en wat je er uiteindelijk mee wil bereiken (wil je weer voor hem werken?)....nee toch. Wat ik persoonlijk zou doen, is zijn naam en bedrijf op een paar werk forums plempen. Niet te schreeuwerig.....want dan word je zelf niet serieus genomen. Maar hier en daar een subtiel trapje na.