Mag mijn baas mij mijn vakantie ontzeggen als ik per 1 juli ontslag neem?

Ik wil per 1 juli ontslag nemen. Ben dus ruim op tijd. Ik weet dat ik een maand opzegtermijn heb. Heel juli zou ik dan nog moeten werken. Mijn vakantie staat al wel vast. De laatste week van Juli valt in die vakantie. Mag mijn baas mij in die week inplannen omdat ik weg ga?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2 weken geleden heb je dus ontslag genomen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij de organisatie waar ik stage liep, zag ik regelmatig dat mensen hun ontslag aanboden en vervolgens hun openstaande vrije dagen op gingen maken. Of het toegestaan is het te ontzeggen durf ik echter niet te zeggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik gok dat dat in een CAO beschreven is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
wie weet heb je wat aan deze site:
http://www.financieel-ondernemen.nl/artikelen/597-vakantiedagen-en-ontslag-wat-te-doen-met-de-resterende-vakantiedagen-/ Het meeste gebeurt echter in goed overleg zo te zien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee moet nog ontslag nemen. Maar daar heb ik tot 1 juli de tijd voor. Wou het vandaag doen, maar wilde dit eerst weten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
O zo. Als jouw vakantie al vast staat, lijkt het mij logisch dat je gewoon op vakantie kunt gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Leek mij ook. Maar dacht stel de vraag
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je wil dus niet per 1 juli ontslag nemen, maar per "1 week voor augustus". Ik zou dus ook voor "1 week voor juli" je ontslag indienen.
ronron1212
7 jaar geleden
Ontslag nemen en je hebt gewoon recht op vakantie de nog resterende dagen moet je werkgever gewoon uitbetalen als je daar nog recht op hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee.... Ik moet voor 1 juli opzeggen. Om 1 Augustus uit dienst te zijn. Ik moet dus voor 1 Juli opzeggen. Kan nu, maar ook morgen. Maar voor 1 juli
bamibal
7 jaar geleden
Maar heb je al genoeg vakantiedagen opgebouwd om vrij te kunnen nemen? Hoe lang werk je er al?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3 Jaar.
tinus1969
7 jaar geleden
@bamibal heeft een punt. Als je op 1 augustus uit dient gaat, bouw je over die maanden daarna geen vakantiedagen meer op. Maar het aantal dagen dat op je vakantiekaart staat (of hoe dat ook precies werkt bij jullie) gaat meestal uit van heel kalenderjaar. Dat kan idd een reden zijn dat je minder vakantie krijgt.
paulus811
7 jaar geleden
De vraag wordt uit zijn verband getrokken. Het aantal dagen vakantie of de beschikbare vakantierechten staan helemaal niet ter discussie.
paulus811
7 jaar geleden
Er staat ook nergens dat de baas de vakantie zal weigeren, maar vs wil dit weten voordat hij.zij ontslag neemt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb net gekeken. Heb nog 8 uur aan vakantiesaldo staan tot nu toe. Ik werk maar 8 uur per maand.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
8 uur aan saldo en je werkt 8 uur per maand? Dan zie ik het zo: je werkt 2 uur per week. Voor de laatste week van juli heb je verlof gevraagd. (Ik neem aan dat dit al is goed gekeurd) dus in juli werk je 3 weken en heb je 1 week verlof. Dan krijg je 6 gewerkte uren uitbetaald en 2 uur vakantie. Die 6 uur van je saldo dat overblijft moet bij je laatste salaris betaling uitbetaald worden. Voor zover ik weet mag je gewoon ontslag nemen en moet je goedgekeurde verlof gewoon blijven staan. Het bedrijf heeft hier al rekening mee gehouden (als de planner zijn werk goed gedaan heeft)

Het beste antwoord

Als het vakantieverlof al is toegezegd, kan de werkgever er in zwaarwegende bedrijfsomstandigheden nog vanaf. Wel moet hij dan de al gemaakte kosten vergoeden. Ook al ben je een week later uit dienst.

Als het vakantieverlof nog niet is toegezegd maar je zelf al een vakantie hebt gepland in de veronderstelling dat je die dagen kunt opnemen in de opzegtermijn: dan berust dat op een verkeerde gedachte.

Het is dus niet zo dat een werknemer eenzijdig kan beslissen dat vakantiedagen kunnen worden opgenomen tijdens de opzegtermijn. Dat moet altijd in overleg.
Computoon
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
Vakantiedagen kunnen in principe nooit eenzijdig worden opgenomen, maar moeten in vrijwel elke organisatie vooraf worden geaccordeerd. Interessant in jouw antwoord vind ik de verplichting voor de werkgever om de gemaakte kosten te vergoeden. Voorzover ik weet is daarover niets geregeld en ben dan ook benieuwd wat daarvan de onderbouwing is.
Computoon
7 jaar geleden
De vergoedingsverplichting staat in
BW 7: 638, lid 5 1. De werkgever is verplicht de werknemer ieder jaar in de gelegenheid te stellen de vakantie op te nemen waarop de werknemer op grond van artikel 634 ten minste aanspraak heeft. 2. Voorzover in de vaststelling van de vakantie niet is voorzien bij schriftelijke overeenkomst dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet, stelt de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer. 3. In geval van gewichtige redenen wordt de vakantie op zodanige wijze vastgesteld dat de werknemer desverlangd, voorzover zijn aanspraak daartoe toereikend is, gedurende twee opeenvolgende weken of tweemaal een week vakantie kan opnemen. 4. De werkgever stelt de vakantie zo tijdig vast dat de werknemer gelegenheid heeft tot het treffen van voorbereidingen voor de besteding van de vakantie. 5. De werkgever kan, indien daartoe gewichtige redenen zijn, na overleg met de werknemer, het vastgestelde tijdvak van de vakantie wijzigen. De schade die de werknemer lijdt ten gevolge van de wijziging van het tijdvak van de vakantie, wordt door de werkgever vergoed. 6. De werkgever is verplicht de werknemer de resterende aanspraak op vakantie in dagen of uren te verlenen, tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. 7. Indien een aanspraak op vakantie is verworven die het in artikel 634 bedoelde minimum te boven gaat, kan voorzover die aanspraak dat minimum te boven gaat, bij schriftelijke overeenkomst van de in lid 2 genoemde termijn worden afgeweken ten nadele van de werknemer. 8. Dagen of gedeelten van dagen waarop de werknemer tijdens een vastgestelde vakantie ziek is, gelden niet als vakantie, tenzij in een voorkomend geval de werknemer daarmee instemt. In afwijking van de vorige volzin kan bij schriftelijke overeenkomst worden bepaald dat de in enig jaar verleende vakantiedagen en gedeelten daarvan waarop de werknemer ziek is, als vakantie gelden tot ten hoogste het aantal vakantiedagen dat voor dat jaar boven het in artikel 634 bedoelde minimum is overeengekomen."

Andere antwoorden (1)

ALs voor de vakantie al accoord is gegeven door de werkgever, kan deze de vakantie niet zomaar intrekken. Alleen als er gegronde redenen zijn om aan te nemen dat de bedrijfsvoering ernstig geschaad zou worden, mag de werkgever in overleg de vakantie intrekken. De werkgever moet dan binnen 14 dagen, ook weer in overleg met jou, een alternatieve vakantieperiode vaststellen.

Er is helaas niet juridisch geregeld dat de werkgever automatisch voor eventuele annuleringskosten opdraait. Daar zul je als je die hebt, in overleg moeten uitkomen.
paulus811