Operatie wat zijn mijn rechten als werknemer??

Hallo, Ik werk ik iets meer dan 2 jaar bij een bedrijf (inmiddels vast contract\0 nu heb ik een vraag m.b.t een operatie. Ik word 31 augustus geopereerd aan mijn oog(het is een noodzakelijk omdat mijn iris naar buiten staat gedraaid) nu vroeg ik me af moet ik mij ziek melden? Moet ik mijn verlofdagen ervoor gebruiken? of valt dit onder " ziek zijn" ? Het is geen cosmetisch eingreeg het moet gedaan worden. Ik zal een week moeten bijkomen van de operatie, wat zijn mijn rechten als werknemer?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
16.5K
TurfGraver
6 jaar geleden
Hiervoor mag je je ziek melden.
paulus811
6 jaar geleden
Je meld de operatie z.s.m. bij de HR afdeling (als die bestaat) en je directe leidinggevende zodat men tijdig vervanging voor jou kan regelen als dat nodig mocht zijn. Wacht niet tot 31 augustus daarmee.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je wel TurfGraver en paulus811. Als ik mijn teamleidster en de planning doorgeef dan ben ik ik vanaf die dag ziek genmeld? Hoeveel dagen staan er voor zo een soort operatie of is er geen richtlijnen voor operaties?
TurfGraver
6 jaar geleden
Regels voor ziekmelden kunnen verschillen per bedrijf.
Duur is totdat je hersteld en dus weer beschikbaar voor werk bent. Verschilt per mens. :)
paulus811
6 jaar geleden
Wat een normale herstelperiode is kun je aan je arts vragen, dat zou je door kunnen geven aan je teamleidster met de opmerking dat je eerder/later aan het werk gaat als het mee/tegenvalt. Wellicht is het goed om het werken op te bouwen en niet meteen volle dagen maken, dit ook weer in overleg met je behandelend arts.

Antwoorden (1)

"Ziek is een medewerker die door een lichamelijk of geestelijk gebrek (handicap) niet meer in staat is het werk te doen dat hij geacht wordt te verrichten. Een dergelijke definitie brengt met zich mee dat een medewerker alleen ziek wordt gevonden, als hij arbeidsongeschikt is. Daarmee wil men echter niet afdoen aan het feit dat veel medewerkers die ziek worden gevonden, toch arbeidsgeschikt zijn of toch arbeid verrichten."

Een niet-cosmetische operatie valt ook onder 'ziekte'. De operatie is wel voorzienbaar dus tijdig melden aan je werkgever.

Net als bij andere 'ziekte' kan de werkgever wel een of twee wachtdagen (= loon) inhouden, als dit in de arbeidsovereenkomst of in de CAO staat.

Verder zal je aangemeld worden bij de arbodienst en zul je verplicht moeten reïntegreren in het arbeidsproces. Er is niet zoiets als een vast aantal dagen dat voor een bepaalde operatie staat.

Je ziet al aan de definitie dat 'ziekte' een relatief begrip is. Stel dat een voetballer in loondienst zou zijn en zijn been breekt dan is hij arbeidsongeschikt. Voor iemand met een kantoorfunctie hoeft een gebroken been niet te lijden tot arbeidsongeschiktheid.

Toegevoegd na 5 uur:
te leiden tot uiteraard...
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Te lijden is ook niet heel fout, in dit geval. ;-)