Kiezen voor je cv of voor je leven?

Ik doe dus duizend dingen voor mijn cv (vrijwilligerswerk), omdat ik een baan zoek (al sinds 2005) en ook voor mijn hobbies en heb bovendien twee baantjes en heb het daardoor nog drukker dan iemand met een voltijd baan volgens mij. Ik word horendol van steeds het gevoel te hebben dat ik iets moet. Ik moet namelijk áltijd wat. Maar als ik dingen laat vallen, dan ben ik bang dat het me niet meer lukt een baan te vinden (het soort baan dat ik wil ipv de bijbaantjes die ik tot nu toe steeds heb). Heb dus het gevoel dat ik niks kán laten vallen. Nu denk ik moet ik nu zo doorgaan of tevreden zijn met mijn flutbaantjes? Hoe maak ik een keuze?

13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als er een goede reden is waarom je steeds geen baan vindt die je echt zou willen, vind ik het wel sterk overkomen als je kunt laten zien dat je in ieder geval niet hebt stil gezeten en dus bijvoorbeeld vrijwilligerswerk hebt gedaan. Maar om te laten zien dat je graag wil hoef je je zelf niet voorbij te lopen. Kies dus die bezigheden uit waar je zelf ook energie van krijgt en laat de rest vallen. Als je energie van iets krijgt straal je dat uit en bij jouw eerstvolgende 'echte' sollicitatie praat je misschien wel zo gedreven en gepassioneerd over je tijdelijke baan, hobby of vrijwilligerswerk dat ze denken 'die moeten we hebben!' Sinds 2005 al aan het solliciteren is inderdaad erg lang. Je moet misschien ook aandacht besteden aan andere redenen waarom je het steeds niet wordt. Is dat echt alleen gebrek aan ervaring? Misschien moet je eens stil staan bij hoe je jezelf presenteert en sluit dat wel aan bij de baan die je zoekt? Zijn je brieven wel correct? Solliciteer je op de juiste functies? enz. Misschien heb je dat allemaal al gedaan en ben je een enorme pechvogel, maar ik denk dat het vinden van de baan die bij je past begint met leven op een manier die bij je past en uitstralen dat je daar van geniet. Betekent niet dat je helemaal niets meer moet doen en zeker die 'bijbaantjes'aanhouden bij gebrek aan beter, je hebt immers ook inkomen nodig. Maar als je je tijd anders indeelt kun je misschien ene tijdelijke baan vinden die net wat leuker is en beter betaalt omdat je meer tijd en energie over hebt. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snuffel
13 jaar geleden
Bedankt! Hier ga ik eens over nadenken.

Andere antwoorden (6)

*Waarschijnlijk* maakt het voor je toekomstige werkgever neit uit of je 10, 20, 30 of 40 uuur per week vrijwilligerswerk hebt gedaan. Dus een paar zaken laten gaan, en af en toe wat voor jezelf doen, zal echt geen blamage voor je CV zijn.

Echter, je bent sinds 2005 werkzoekende. Dat vind ik persoonlijk zeer lang om uit de running te zijn. Als jouw sollicitatie bij mij op de mat viel, zou ik willen weten waarom je zo lang niet in betaalde posities hebt gewerkt, en me af vragen hoe lang je het bij ons zou uithouden.

Ik zou zeggen: Probeer een wat minder geschikt baantje te vinden, voor bv 2 of 3 dagen in de week, en dat op de CV te zetten. Als je dat langere tijd doet, komt dat sterker over op je CV dan tientallen kleine projectes in vrijwilligerswerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben een simpel mens voor mij bestaan geen flubaantjes,en zo te horen sta je midden in het leven ga zo door geniet er van,dan komt het meestal van zelf op je pad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt die bestaan niet. Maar een baan, waar je met 23 al té oud ben en mag gaan geeft weinig zekerheid.
Er staan hierboven al veel goede antwoorden waar je waarschijnlijk veel aan hebt.
Ik wil het volgende benadrukken: solliciteren moet je leren, solliciteren is werken en kost veel tijd.
Met andere woorden: laat wat vrijwilligerswerk vallen om je eens te storten op dat solliciteren. Solliciteren op zich is echt een vak apart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie mijn reactie, in feite een antwoord onder het antwoord van Jelle
http://www.fbg.nl/85038
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom doe je er niet een andere studie bij die wat meer bij je huidige interesses aansluit? Als je er echt niet meer uitkomt kun je natuurlijk (als het haalbaar is) kiezen voor een sabbatical year. Wellicht dat je dan tot betere inzichten komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk wat je zelf wil, ik ben momenteel een jaar werkeloos, en doe veel vrijwilligerswerk (dit deed ik overigens ook al toen ik nog een baan had)
Ik ben bewust met werken gestopt, om rond te kijken en heb mezelf eindelijk de vraag durven stellen WAT WIL IK?
niet wat wil de maatschappij maar wat wil ik zelf.
Ik ben momenteel bezig met meerdere opleidingen tegelijk en het bevalt me prima.
Begrijp wel wat je bedoelt, ik heb het ook drukker dan toen ik nog een 9 tot 5 baan had...........er zijn weinig mensen die dit snappen "je bent werkloos, je hebt zeeen van tijd" krijg ik vaak te horen.

Misschien is het eens handig om met een uitkeringsinstantie te gaan kijken naar een reintegratie project, dat je een opleiding krijgt met hulp van de uitkering en dat je eindigd in je droombaan.