hoe word ik een manager?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spreadsheets leren lezen, en keihard leren liegen.
Ik ken meer managers die slechte mensen zijn dan managers die echt deugen.
Leer liever een creatief beroep dan andere mensen te gaan lopen beoordelen. Word je echt niet gelukkig van.

Het beste antwoord

Je kunt het beste naar Scheveningen reizen en daar de zeemeeuwen bestuderen, dat hebben de meeste managers die ik ooit gehad heb allemaal gedaan. Ze hebben er veel van opgstoken:
"Al krijsend binnenkomen, een hoop vuil over je uitstorten en uitvliegen" :)

Maar serieus: de beste managers zijn diegenen die weten wat het werk dat hun medewerkers doen inhoudt, die ze daar ook adviezen bij kunnen geven.
Nog te vaak komt het voor dat er een manager een bedrijf binnenkomt die absoluut geen flauw benul heeft van het werk dat gedaan wordt en toch maar gewoon planningen maakt wanneer iets afmoet...

Naast bedrijfskundige studie is het dus ook noodzakelijk kennis te hebben van het terrein waarin je manager wilt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Als je wegens gebrek aan gewicht boven komt drijven, word je vanzelf manager" ;-) +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die is ook leuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lol, dikke +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt inhoudelijke managers (ook wel mentoren) die sturen op het beter uitvoeren van je werkzaamheden. Daarnaast heb je managers die informatie verzamelen en verspreiden. Die hoeven niet te weten hoe jij je werk doet, maar wel weten dat ze met jou moeten overleggen hoe lang iets duurt. Oftewel, een goede manager hoeft niet inhoudelijk te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mormel: Op zich heb je wel gelijk, maar managers die inhoudelijk niet echt op de hoogte zijn blijven maar roepen dat iets echt dan en dan af moet zijn omdat die andere opdracht toen ook in die tijd klaar was... ongeacht of het iets heel anders was..

Andere antwoorden (7)

hard je best doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel managers hebben een opleiding in bedrijfskunde gedaan. Door vervolgens daar goed in te zijn & opgemerkt te woprden, wordt je vanzelf manager.

Je weet hopelijk dat manager een heel brede term is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door ten eerste een management-opleiding te gaan volgen. Bij veel vacatures vragen ze daar om.

verder kun je bepaalde taken gaan uitvoeren (als dat kan bij jouw baan) die passen bij een leidinggevende functie.

Je moet zelf goed weten wat je sterke en zwakke punten zijn en daar aan werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedrijfskunde gaan studeren en dan met stages en zo hogerop klimmen net zo lang totdat je zelf manager bent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hangt af welke manager ik doe bedrijfsmanangement dit houd niet in dat ik direct een manager wordt maar dat ik wel carriere kan maken tot een manager je begint als een normale werkemer.

Je kan ook bv productiemanager zijn hiervoor heb je een meer technische opleiding nodig dat mischien zelf geen 1 management vak heeft maar puur omdat je zoveel kennis hebt over het productieproces kan je het leiden....

Er zijn tal van managers ga na wat voor een wil je worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen enkele algemene opleiding die specifiek opleidt tot het beroep van manager. Er zijn wel heel veel cursussen, opleidingen en trainingen waarmee je allerlei managementvaardigheden kunt vergroten. Wanneer je werkzaam bent en snel wilt doorgroeien, is een korte cursus middle management vaak het beste vertrekpunt. Verder moet je je goed verdiepen in het soort management waarin je je wilt bekwamen. Dat wordt vooral bepaald door het soort organisatie waar je werkt of wilt werken. In de horeca wordt van een manager andere inhoudelijke vakkennis verwacht dan in een gloeilampenfabriek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ultieme opleiding tot manager bestaat niet. Er zijn nl.zoveel verschillende managers. Wanneer je vanuit je huidige baan door wilt groeien tot manager, dan is er zoveel aanbod in opleidings-en cursusmogelijkheden.
Je kunt als manager verantwoordelijk zijn voor het aansturen van bijv. productiemedewerkers, voor het aansturen van specialisten( bijv. een groep ICTers)of het aansturen van projecten of processen ( project manager).

Je moet dus eerst weten waar jouw competenties liggen, denk aan kennis, vaardigheden en ervaringen die bij jou goed op peil zijn.
Waarmee heb jij weinig moeite, waarover is jouw baas juist tevreden bij jou? Ga dan kijken naar de competenties die je nodig hebt bij leidinggeven.
Welke kant wil je op/ wil je in je werkkring doorgroeien tot leidinggevende of heb je een functie voor ogen op een specifieke vorm van management. De meeste hoge- scholen bieden een overzicht van al hun opleidingen. Zoek daar een opleiding die op jouw vakgebied ligt.
Wil je veranderen van werk of jezelf ontwikkelen in een ander vakgebied? Kijk welke competenties je al hebt en welke je nog moet opdoen of verder ontwikkelen. Ga na of je die d.m.v. korte trainingen en cursussen kunt bewerkstelligen of dat een algemene managementopleiding toch het beste is. Hiervoor kun je bij veel commerciële opleiders een studieadvies vragen. Ook de afd. Personeelszaken van je werkgever kan hierover adviseren.

Het hangt dus sterk af van je vooropleiding en werkgebied
Wil je je zo breed mogelijk ontwikkelen en een gedegen basis leggen voor je verdere carriere, dan kun je kiezen voor bedrijfskunde of bedrijfseconomie. deze opleidingen zijn op hogescholen te volgen in voltijd en deeltijd. Ze zijn breed van opzet en duren meestal 2-4 jaar. Om te worden toegelaten moet je meestal een havo-,vwo- of mbo4 diploma hebben.
amc