Mag ik me expres laten ontslaan?

Ik heb een contract van 7 maanden (bij de dirk) waarbij ik alleen in mijn proefperiode (de eerste maand) ontslag mag nemen en dus de resterende maanden moet blijven werken, maar ik heb het echt heel druk met school dus zou ik bijv. me zo vaak kunnen ziekmelden dat ik vanzelf ontslagen wordt? Of krijg ik daar problemen mee? Ik hoef/wil niet nog een keer bij de dirk te werken

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Niet ontslag mogen nemen? Dat mag wettelijk niet. Je mag gewoon ontslag nemen maar hebt gewoon een maand opzegtermijn.
Zal even wat wezen zeg als je verplicht moet blijven werken....
popeye
4 jaar geleden
gewoon elke dag met chagrijnig gezicht komen werken, klant onvriendelijk zijn, dan ontslaan ze je wel en heb je recht op ww
tinus1969
4 jaar geleden
@Manonnetje33, bij een tijdelijk contract met einddatum kun je in principe geen tussentijds ontslag nemen.

Antwoorden (2)

Ziekmelden zonder dat je ziek bent, is erm vorm van fraude. En van "je niet gedragen zoals van een goede werknemer verwacht wordt". Nooit doen. De gedachte alleen al getuigt van onvolwassenheid - naar mijn mening.

Wil je tussentijds weg en is het contract niet tussentijds opzegbaar (met opzegtermijn van een maand-einde maand) dan is er nog een andere mogelijkheid: vragen of je eerder weg mag. Dat is dan een ontslag met wederzijds goedvinden. Je kunt dan weg op de afgesproken datum.

Zit er geen opzeggingsmogelijkheid in het contract of gaat men niet akkoord met je voorstel te vertrekken, dan moet je de arbeidsovereenkomst gewoon uitdienen.
.
Stel: het contract is tussentijds opzegbaar. (Als dat zo is, dan moet dat in het contract zelf staan of in de CAO.) Als je dan vandaag (22-06-19) opzegt, is 31-07-19 de laatst mogelijke werkdag.
Toegevoegd op 22 juni 2019 15:40: tekst
Computoon
4 jaar geleden
Het is niet verstandig om je te laten ontslaan. Het is verstandiger om (ook al voorziet je contract daar niet in) om met wederzijds goedvinden uit elkaar te gaan.