Ik wil graag weer aan het werk vanuit een volledige (80-100%) WAO. Wanneer ik dit laat merken bij het UWV,word ik dan meteen gekort op mijn uitkering?

Zelf werk vinden zal heel moeilijk worden, dus begeleiding via een reïntegratie bureau is wenselijk. Deze hulp kan ik krijgen van het UWV, maar ik ben bang dat ik dan meteen herkeurd zal worden. Dit betekent waarschijnlijk een forse inkomstenderving.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Nee, je wordt zeker niet meteen gekort op je uitkering wanneer je aangeeft dat je weer zou willen (of proberen ) te werken.

Je bent voor 80-100 % arbeidsongeschikt verklaard. Dat betekent dat je een aandoening of beperking hebt ( gehad ) waardoor je niet kon werken.
Op dit moment wil je weer werken en blijkbaar denk je dat je dat ook weer zou kunnen. Je wilt kijken wat er voor jou mogelijk is. Daarvoor kun je het reintegratietraject volgen.

Een werkgever die jou vanuit de WAO aanneemt, kan daarvoor een vergoeding krijgen van het UWV.
Uit : http://www.uwv.nl/werkgevers/werknemer-met-uitkering/werknemer-heeft-wia-of-wao/detail/ik-neem-een-werknemer-in-dienst
-------Heeft u iemand met een WIA- of WAO-uitkering in dienst? Of wilt u iemand met een WIA- of WAO-uitkering in dienst nemen? Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en UWV hebben verschillende regelingen en subsidies die u daarbij kunnen ondersteunen.-------.

Bij het UWV ( zie bron ) staat :
-----Als u een WAO-uitkering krijgt, hoeft dit niet te betekenen dat u helemaal niet kunt werken. Soms is er werk dat u nog wel kunt doen. Het is de bedoeling dat u blijft werken aan uw herstel, voor zover dat mogelijk is. Wij raden u aan dat u blijft kijken naar uw mogelijkheden om te werken. UWV kan u ondersteunen bij uw re-integratie. Als u dit wilt, vertel dit dan aan uw arbeidsdeskundige. Die kan u helpen om een re-integratiebedrijf te vinden dat u kan ondersteunen bij het zoeken naar werk. -----

Er is dus geen enkele reden om je tekorten op je uitkering wanneer je aangeeft dat je weer zou willen gaan werken.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Inderdaad geen enkele reden om te korten op de uitkering wanneer men aangeeft dat men weer wil proberen te gaan werken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De situatie gaat dus pas wijzigen wanneer ik een baan vind? Ik ging ervan uit dat ik na een herkeuring naar een lagere arbeidsongeschiktheidsklasse direct een lagere WAO uitkering zou krijgen en voor de de overige uren een WW uitkering moet aanvragen (waar ik geen recht meer op heb).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Natuurlijk niet, dat zou wat moois zijn. Het is te prijzen dat u aangeeft weer probeert een geschikte baan te vinden, met of zonder hulp van het UVV. Naar het UVV zal u zeker daarbij willen steunen. Ik wens u alle succes.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zeer uitgebreid en gelardeerd met teksten van de UWV site.

Andere antwoorden (1)

Je zult niet gekort worden op je uitkering als je een job zoekt in de banen die geduid worden door de integratie medewerker.

Pas als je werk hebt in één van de geduide banen zal je je uitkering geheel of gedeeltelijk verliezen.

neem je een baan dan geduid door de medewerker zal dit niet geaccepteerd worden door het UWV en kan je je uitkering geheel of gedeeltelijk verliezen en zelfs moeten terugbetalen vanwege mogelijke fraude.

Toegevoegd na 1 minuut:
"neem je een baan dan geduid door de medewerker"

MOET ZIJN:

Neem je een andere baan dan geduid door de medewerker
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
- "Neem je een andere baan dan geduid door de medewerker kan je je uitkering geheel of gedeeltelijk verliezen en zelfs moeten terugbetalen vanwege mogelijke fraude" Waar haalt u dat allemaal vandaan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel eenvoudig, je voldoet da niet aan de eisen om de afkeuringsgraad te behalen en heb je het UWV opgelicht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"opgelicht"?? niet aan de eisen voldoen om de afkeuringsgraad te behalen?

Het onderwerp "geduide banen" speelt alleen een rol als het UVV vindt dat men nog kan werken en de persoon dan een aangeboden passende baan weigert.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Neem je een andere baan dan geduid door de medewerker"
Een medewerker van het UVV of de re-integratiemedewerker duidt geen banen en geduide banen bestaan niet. Functies worden gekwalificeerd volgens een duiding-systeem.
Functie-duiding gebeurt op grond van het Schattingsbesluit arbeidsongeschiktheidswetten