Verhuizen ivm huwelijk. Meer dan 300 km van werk. Wat nu?

Ik werk in het midden van het land. Vaste aanstelling. Nu ben ik onlangs gehuwd en wil bij mijn vrouw gaan wonen. Dat is echter 320 km van mijn huidige werk. Kan mijn werkgever mij ontslaan? Als ik zelf ontslag neem, heb ik dan recht op WW? Op en neer rijden is, mede gezien de file's geen optie.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben drie keer met mijn man meeverhuisd voor zijn werk en gewoon alle drie keren baan opgezegd en een nieuwe gezocht ; geen punt. De tweede wissel betekende voor hem wel een half jaar op kamers wonen en in het weekend op en neer rijden tot we een huis hadden in de regio, maar ook dat is allemaal gladjes verlopen.
ronron1212
7 jaar geleden
Je bedoeld 160km heen en 160 km terug?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Van uit het midden van Nederland en dan 300 km !
Erna55
7 jaar geleden
Hebben jullie voor jullie huwelijk niet de mogelijkheid besproken dat een van jullie twee verhuist en een andere baan zoekt?
tinus1969
7 jaar geleden
Ik ben ook wat verbaast - je gaat toch eerst een tijdje samenwonen voordat je trouwt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus1969, ook bij samenwonen blijft de afstand 320km
tinus1969
7 jaar geleden
@JoanDArc, nouja, ik bedoel eigenlijk meer: je trouwt toch niet halsoverkop zonder dat je eerst al (door samenwonen etc) tegen dit soort problemen bent aangelopen en er een oplossing voor gaat zoeken?
@knusel, waarom verhuist je vrouw niet? Is daar een simpele reden voor?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je zelf ontslag neemt heb je (in dit geval zeker) geen recht op een ww uitkering.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus1969, helemaal mee eens,echter of er halsoverkop getrouwd is, vermeldt de vragensteller niet.
Het lijkt alsof men eerst de oplossing dacht gevonden te hebben en nu tot de ontdekking komt dat het probleem juist groter is geworden.

Antwoorden (2)

Je zult dan gewoon zelf ontslag moeten nemen, bij voorkeur NADAT je een andere baan gevonden hebt in de regio waarin je woont. En dat zal in vrijwel alle gevallen toch wel een poosje op en neer kachelen of en weekendhuwelijk betekenen. Want nee, je hebt GEEN recht op WW op grond van het feit dat je vrijwillig gaat verhuizen ;-)

Je baas kan je niet ontslaan omdát je gaat verhuizen, maar als dat betekent dat je gewoon niet meer (op tijd) op je werk komt of kan komen, kan dat natuurlijk veranderen. Het lijkt me echter niet verstandig het daar op aan te laten komen, want ontslagen worden omdat je door eigen toedoen je werk niet meer goed kunt doen is natuurlijk OOK verwijtbaar.

Het beste wat je nu kunt doen - naast natuurlijk beginnen te solliciteren - is je huidige baas op de hoogte brengen van je plannen en je dilemma. Misschien heeft hij wel goede contacten om je sneller aan een baan in die andere regio te helpen.

Jullie moeten ook ZEKER samen kijken wat de beste oplossing is. Als jij een veel betere baan hebt dan zij, kan het voordeliger uitpakken dat ZIJ haar baan opzegt en HIERheen komt, want in het midden van het land is ook nog wel goed werk te krijgen. Misschien had je dat ook al voor jullie huwelijk moeten bespreken, maar dat is nakaarten. Of misschien moeten jullie op zoek naar een gulden middenweg, en ergens gaan wonen waar voor beiden de reistijd binnen de perken blijft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Allereerst: van harte gefeliciteerd !

Het is logisch dat je bij je vrouw wil gaan wonen en heel vervelend dat het problemen oplevert met je woon-werkverkeer.

De afstand an-sich zal voor de werkgeven geen reden zijn je te ontslaan. In sommige gevallen (b.v. bij storingsdiensten) is er wel een maximale aanrijtijd. Dat kán een probleem zijn. Als in je arbeidcontrakt staat dat je b.v. binnen een uur ter plaatse moet kunnen zijn, dan ga je dat met die afstand niet meer halen.

Je kunt je dan niet meer aan je contract houden. Dat kan een reden voor ontslag zijn. En omdat jij zelf de veroorzaker van dat ontslag bent heb je ook geen recht op een uitkering.

Dat is ook zo wanneer je zelf ontslag neemt.

Er zijn dus een aantal opties:
1) een LAT-huwelijk waarin jullie beiden blijven wonen waar je nu woont
2) een plek in het midden zoeken waarbij jullie beiden nog op je werk kan komen (maar met 320 km blijft dat een lange afstand)
3) zij komt bij jou wonen en gaat bij jou in de buurt solliciteren
4) jij komt bij haar wonen en gaat bij haar in de buurt solliciteren
5) Jij of zij geeft de huidige baan op en jullie moeten rond zien te komen met minder loon.

De keuze... die kunnen wij niet voor je maken. Dat moeten jullie zelf doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Plus, inderdaad, keuzes maken, de tijd dat de vrouw meeverhuisde en de baan opzegde is al een flink aantal jaren voorbij.
300km van het centrum van Nederland, zou dus ergens 150km over de grens met België of Duitsland zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mwah, zo lang geleden is dat nog niet hoor ;-)
Bij mij dan inmiddels 6, 15 en 22 jaar, maar ik ken nog wel recentere voorbeelden.