Welke beroepen kan je doen als je criminologie studeert?

Gewoon om de beroepsuitwegen te kennen, en welke de meest frequente zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar had je aan moeten denken voordat je aan die studie begon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://zakelijk.infonu.nl/banen/29927-wat-doet-een-criminoloog.html

Antwoorden (1)

''Arbeidsmarkt

Veiligheid is een hot issue in Nederland. Naast de universitaire afdelingen ook verschillende bureaus zich bezig met onderzoek naar criminaliteit en veiligheid. Bijvoorbeeld bij ministeries, gemeenten en bij de politie. Onderzoekers doen op basis van wetenschappelijke kennis soms concrete aanbevelingen om de veiligheid te vergroten. Dergelijk criminologisch onderzoek kan zich richten op uiteenlopende vraagstukken zoals:
Onveiligheidsgevoelens
Effectiviteit van straffen
Jonge veelplegers
Slachtoffers

Management of beleid

Als afgestudeerde in de beleidsvariant kun je aan de slag in management- of beleidsfuncties bij politie en justitie of bij nauw verwante instellingen waar van oudsher vanuit een beleidsinvalshoek wordt gewerkt, zoals
Het gevangeniswezen
De reclassering
Slachtofferhulp
De Raad voor de Kinderbescherming

Bestrijding of preventie

Tegenwoordig zijn er ook steeds meer organisaties die zich bezighouden met de bestrijding of preventie van uiteenlopende vormen van criminaliteit. Denk aan:
De lokale overheid
De beveiligingsbranche
Het bedrijfsleven

Promoveren

Wil je na je masteropleiding verder in het onderzoek? Met de vierjarige opleiding tot onderzoeker toon je aan dat je zelfstandig grensverleggend wetenschappelijk onderzoek kunt uitvoeren. Je schrijft een proefschrift en mag jezelf promovendus noemen. Je kunt meedraaien in de Onderzoeksschool Maatschappelijke Veiligheid. Hierin werken Universiteit Leiden, Erasmus Universiteit Rotterdam en Vrije Universiteit Amsterdam samen. In Leiden vindt criminologisch onderzoek plaats binnen het departement Strafrecht en Criminologie van de universiteit en binnen het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR). Als je je proefschrift succesvol hebt verdedigd, ontvang je na vier jaar de doctorstitel. Je kunt aan de slag als onderzoeker in binnen- of buitenland, in het bedrijfsleven of aan een universiteit of onderzoeksinstelling''

Ik neem dan aan dat je het op master-niveau studeert of wilt studeren. Op de HBO heb je alleen avondstudies voor criminologie.

Als je deze studie doet zul je hoogstwaarschijnlijk een veiligheidsambtenaar worden. Je bestudeert dan veel voorkomende problemen die betrekking hebben tot de veiligheid. Je moet hier dan een oplossing voor zoeken en deze oplossing uitgewerkt aan de gemeente/politie presenteren.
Je werkgever zal de gemeente, politie of een onderzoeksinstituut zijn. (Waarschijnlijk dan hea)