Krijg ik onderbetaald met recreatiewerk?

Ik werk in de zomervakantie op een camping in het animatie-team. Dit wordt geregeld via een recreatie bedrijf. Ik werk 6 dagen per week, 4 weken lang.
Per week verdien ik €204,- .

Omgerekend is dit €3,40 per uur. (10 uur per dag= 60 uur per week, 240/60=3,40).

Zelf ben ik 21 jaar oud. Krijg ik dan niet zwaar onderbetaald? En zou ik hier iets tegen kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is dit inclusief huisvesting en eten?
Erna55
7 jaar geleden
Wanneer je niet wilt dan hoef je het contract niet te tekenen.
Het kan zijn dat je onderdak krijgt op de camping, maaltijden etc.
Lees nog maar even door wat je erover op papier hebt staan.
Antoni
7 jaar geleden
@P3LG4M3R, in de berekening in de toelichting staat 240 in plaats van de eerder genoemde 204.
Antoni
7 jaar geleden
Op deze pagina http://www.indeed.nl/cmp/Recrateam/reviews staan allerlei positieve recensies over het werk, maar ook: "Er wordt echter alleen gekeken naar de productieve uren en deze worden ook uitbetaald. Er zitten echter veel meer uren aan vast door de voorbereiding van de activiteiten.
Lager loon dan er wordt verwacht, maar je krijgt er veel gezelligheid en nieuwe contacten bij. (Animatiewerker (Voormalige medewerker) – Ommen, OV – 28 augustus 2014)"
Antoni
7 jaar geleden
Ik vermoed dat het op die site genoemde bedrijf je werkgever is. Sorry, als ik dat verkeerd heb gedacht.
Computoon
7 jaar geleden
Antoni: "Er wordt echter alleen gekeken naar de productieve uren en deze worden ook uitbetaald. Er zitten echter veel meer uren aan vast door de voorbereiding van de activiteiten." En dan is de grote vraag: moet een werknemer niet 'gewoon' betaald worden voor de tijd die hij ter beschikking staat van zijn werkgever?
Als een werknemer bij een 'gewone' werkgever een afdelingsoverleg plaatsvindt, worden die uren ook doorbetaald, ook al is die werknemer op dat moment zelf niet productief.
Antoni
7 jaar geleden
@Computoon, ja, je hebt helemaal gelijk, ook met de opmerkingen hierover in je antwoord.

Antwoorden (2)

Afgaand op het bedrag van eur 204.- weet ik bijna zeker dat het gaat om het bedrijf R.

Bedrijf R. presenteert dit bedrag als nettokostenvergoeding. (Vreemd voor een werkgever). Het brutosalaris voor iemand met een volledige werkweek is eur 257,20 per maand vanaf 01-07.

Bedrijf R. stelt dat verloning plaatsvindt op basis van 0,675 fte met een werkweek van 6 dagen waarbij je 3 a 4 activeiten verspreid over de dag uitvoert en daartussendoor vrij bent.

0.675 fte: dat betekent dat je voor dat percentage van het volle brutoweekloon betaald moet worden omdat je geen voltijdse overeenkomst hebt. (Dit vind ik overigens een zeer vreemde benadering, het lijkt dan eerder op een soort stukloon per activiteit-benadering... Ik vraag me af of dit arbeidsrechtelijk wel kan zo, maar goed: stel dat dit zo is).

Goed, stel dat dit mag. Eur 257,20 × 0.675 = bruto 173,61 per week. Men betaalt het loon uit inclusief vakantiedagen (8,33 procent) en vakantiegeld (8 procent). Bruto wordt het dan: eur 173.61 × 1,0833 x 1,08 = bruto eur 203,12 per week. Verder is er nog een nettokostenvergoeding van eur 0.80 per week. (Ja, stond er echt). Verder gaat men er voor de loonheffing vanuit dat gebruik wordt gemaakt van de scholieren- en studentenregeling. Dan is er bij dit soort bedragen (vrijwel?) geen loonheffing, zodat bruto en netto vrijwel aan elkaar gelijk zijn.

Ziedaar: eur 203,12 + 0,80 = 203,92. Zeg maar: eur 204.-.

Word je onderbetaald? De werkgever heeft zo te zien een andere "urenbenadering" dan jij. Nou werk ik zelf niet in deze wereld en weet niet of deze wijze van tellen (kennelijk alleen uren waarop activeiten worden uitgevoerd meetellen en niet alle uren die je overdag beschikbaar bent) normaal is maar dat zou iemand die in het arbeidsrecht heeft doorgeleerd moeten bepalen.

Toegevoegd na 20 uur:
Als de gehanteerde constructie is toegestaan, zit je precies op het minimumloon.

Toegevoegd na 1 dag:
Waar ik schreef eur 257,20 per maand moet dit natuurlijk per week zijn. Dat is het wettelijk bruto minimumloon voor een 21 jarige vanaf 01-07-16 met een voltijds dienstverband.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je zeer uitgebreide reactie. Ik zie de situatie nu inderdaad wat beter in. Alleen de situatie is wel zo dat er inderdaad 3 a 4 activiteiten per dag zijn, alleen voor deze activiteiten is ook veel voorbereiding nodig. We zijn dus zeker wel de hele dag bezig en hebben weinig pauze. Als ik van de zomer op de camping sta, ga ik mijn uren bijhouden met hoeveel ik nou eigenlijk bezig ben.
Ik ''werk'' zelf ook al 8 jaar in de zomervakantie op recreatieparken. Je krijgt hiervoor een onkostenvergoeding en geen officieel salaris. Je kunt hier namelijk ook geen loonheffingskorting voor aanvragen. In principe kunnen ze je alles aanreiken, jij bent degene die er voor kiest het te doen. Zie het als een soort van vrijwilligers werk tegen vaste betaling.

Daarnaast krijg je zo weinig betaald zodat bedrijven mensen krijgen die het leuk vinden om mensen te entertainen en niet ''duffe mensen'' die het voor het geld gaan doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Computoon
7 jaar geleden
Bij toepassing van de fiscale vrijwilligersregeling mag het bedrag max. 150.- per maand zijn en teruggerekend niet meer dan eur 4,50 per uur. Mensen die 6 dagen per week werken voor eur 150.- per maand, die zijn er niet veel, denk ik. (Dat is nog veel minder dan vraagsteller krijgt.)
Computoon
7 jaar geleden
Verder kan de vrijwilligersregeling alleen worden toegepast bij sportorganisaties, algemeen nut beogende instellingen (ANBI) en organisaties die geen aangifte hoeven te doen voor de vennootschapsbelasting. Alle BV's vallen dus al af. Naar mijn mening is een camping, bungalowpark enz. een gewoon bedrijf, waar gewoon winst moet worden gemaakt en geen liefdadigheidsinstelling of "goed doel". Dan is ieder die voor dat bedrijf werkt en zich aan regels moet houden van de werkgever een gewone werknemer die minimaal het minimumloon moet krijgen. Of dat nu de frietbakker is, de schoonmaker of degene die werkt in het animatieteam.
Natuurlijk zullen velen het werken in zo'n recreatieteam leuk vinden en het niet voor het geld doen. Dat betekent niet dat het werk niet op een normale manier moet worden beloond. De gasten betalen ook voor het verblijf op de camping..