Wat is het verschil tussen een contract en een akte van benoeming in het basisonderwijs?

Mag een werkgever een akte van benoeming aan je geven bij het vervullen van een functie, of moet dit altijd een contract met arbeidsovereenkomst zijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
14K

Het beste antwoord

De  arbeidsovereenkomst heet in het bijzonder onderwijs "akte van benoeming":

"In het onderwijs krijgen werknemers een akte als arbeidsovereenkomst. In het bijzonder onderwijs (protestants-christelijk, katholiek, joods en islamitisch onderwijs) ontvangen personeelsleden een akte van benoeming. Zowel werkgever als werknemer ondertekenen deze akte. "

In het openbaar onderwijs is geen sprake van een arbeidsovereenkomst maar van een aanstelling:

"In het openbaar onderwijs krijgen leraren een akte van aanstelling. De werkgever stelt iemand aan om les te geven. Dit contract is eenzijdig van aard: alleen de werkgever ondertekent de akte van aanstelling."

Wat in de volksmond "contract" wordt genoemd heet in het arbeidsrecht een arbeidsovereenkomst. Ambtenaren (en dus ook het onderwijzend personeel in het openbaar onderwijs) worden aangesteld. "Gewone" werknemers hebben een "gewone" werkgever en werken op basis van een arbeidsovereenkomst.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je zeer duidelijke antwoord, helder!