Wat doe je als een bedrijf perse wil dat jij als eerste een salaris indicatie geeft tijdens een sollicitatiegesprek?

Ik heb een boekje 'salarisonderhandelingen' en daar staat als advies in dat je als sollicitant nooit een indicatie moet geven voordat zij een bod hebben gedaan. Je kan daardoor ongeloofwaardig hoog zitten, maar ook een stuk lager dan wat het bedrijf bereid was te betalen. Allerlei reden die je kan opgeven waarom je het niet wilt opgeven, zoals, ligt aan arbeidsvoorwaarden, vakantie dagen etc. Maar wat als een bedrijf toch echt aandringt (zelfs in een eerste gesprek) wat je salaris indicatie is, wat doe je dan?
Ik heb dit nu al meerdere malen gehad en kon er echt niet onderuit komen. Ik vond dit zelf geen prettige ervaring. Wat is de beste manier om hier toch mee om te gaan? Financieel de beste optie, maar natuurlijk ook professioneel gezien zonder dat je je kans vergooit.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat boekje zal heus een paar leuke tips hebben die soms of vaak toepasbaar kunnen zijn . Maar de realiteit is anders . Heb je überhaupt wel werk ervaring ? Of heb je alles uit een boekje ? Zo ja stel je niet zo quasi belangrijk op dan komt dat goede salaris vanzelf . Je hebt al goede tips .zoals neem je salaris stroken mee , dat is net wat je niet wil . :) heb je die niet of verzwijg je die dan heb je vaak wat te verbergen of je cv is een soap story . Werkgevers prikken hier meestal doorheen . Gevolg bedankt voor uw reactie maar u bent over geclassificeerd voor deze functie . Of zoiets als moverende redenen dat staat dan in in boekje van de werkgever .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het boekje heeft je niet verteld dat het bedrijf veel meer ervaring heeft en beter kan onderhandelen dan jij kunt.
Nu naast het boekje een praktijkcursus onderhandelen gaan volgen en veel sollicitaties gaan doen om ook ervaring te krijgen.
Je kunt prima onder het noemen van een indicatie uitkomen door de andere kant voor het blok te stellen door aan te geven dat als zij geen indicatie geven jij het gesprek afbreekt en het voor gezien houd.
Als ze je echt nodig hebben komen ze over de brug en anders ga je ergens anders solliciteren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat een rare reactie.. Ik heb meer dan 10+ jaar ervaring en het bedrijf kan al mijn referenties bellen. Daar gaat het hier helemaal niet om!
Ik wil een andere functie bij een ander bedrijf gaan invullen, maar ook in het verleden is het gebeurd dat er gevraagd werd naar loonstrook van een vorige werkgever. Je wilt omhoog gaan, niet rond hetzelfde blijven zitten. Dus wordt er sowieso, ook door mensen die er wel ECHT verstand van hebben geadviseerd dit niet te doen. En ik kan me hier volledig in vinden.
En er wordt te makkelijk gedaan dat er 'maar ergens anders gesolliciteerd' moet worden als je beter denkt te kunnen krijgen. Het lijkt me dat iedereen het meeste en allerbeste wilt halen uit een gesprek en sollicitatie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je hier iets aan? http://www.goeievraag.nl/financien-werk/carriere-werk/vraag/147006/onbeleefd-sollicitatiegesprek-vragen-gedachten-qua

Antwoorden (4)

Ik weet niet wat anderen doen, maar ik heb telkens bij mijn sollicitatiegesprekken mijn laatste reguliere loonstrook mee genomen en aan de gesprekspartner voorgelegd.
Van daaruit krijg je dan vanzelf een reactie en kun je gaan onderhandelen.
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Dat lijkt een goed idee, maar het is volgens mij helaas alleen maar toe te passen als de nieuwe functie vrijwel volledig gelijk is aan de oude. Dat is maar zelden het geval.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind dit absoluut helemaal geen goed idee. Los van de privacy, je wilt toch omhoog gaan? En inderdaad wat als het een compleet andere baan is..
Wanneer je laat zien dat je eerst altijd 2200 verdiende, en je gaat nu op 2800 zitten om bijvoorbeeld op 2600 uit te willen komen, dan gaan zij je dat nooit geven wanneer je laat zien dat je voorheen maar 2200 verdiende.. Dit wordt dan ook echt afgeraden.
Via internet onderzoek doen naar wat 'elders' wordt betaald voor een soortgelijke functie, dan heb je een indicatie. Daar een percentage bovenop zetten als 'onderhandelingsruimte'.

Het is mogelijk dat de kandidaat-werkgever alleen voor de vorm vraagt naar de salariswens. Bij de grotere bedrijven gebruikt men overzichten waarin alle functies staan en per functiegroep een rangschikking van alle functies. Hier zijn de salaristabellen weer aan gekoppeld. Het enige waarop het gesprek dan invloed zou kunnen hebben is de inschaling op de salarisladder binnen die functiegroep; hoger dan de laatste trede wordt het salaris niet. Bij een CAO met voorgeschreven salarissen is er nog minder speelruimte.

Of je moet over zulke zeldzame kwaliteiten beschikken dat je in niets vergelijkbaar bent met de zittende werknemers. Of het aanbod in werknemers in jouw functiecategorie is zeer schaars. Dan zit er wellicht nog een (tijdelijke?) persoonlijke toeslag in die bovenop het standaardsalaris komt.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Juist, kijk naar welk salaris bij de functie past, zet er iets bovenop, want dat verdien je met jouw kwaliteiten. Als je te laag inzet, wordt er vaak gedacht dat je te weinig zelfvertrouwen hebt. +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ken de cao van het bedrijf waar je komt te werken. En weet of de functie binnen de cao of buiten de cao ligt. Ik heb bij een bedrijf gewerkt waarbij er functies waren op kantoor die boven de cao gingen. Dus dan werden er salarissen betaald en gevraagd die boven de bovenste salaris schaal uit gingen welke in de cao stonden. Dan spreek je dat overwerk niet apart uitbetaald wordt, maar gewoon een onderdeel van de functie en de beloning hoorde. Dan hoef je ook geen onkosten te gaan declareren, want je hebt al een vaste onkostenvergoeding voor de kleine dingen. Je doet dan alleen voor de grote dingen zoals de buitenlandse reizen of trainingen. Maar dan heb je al over de mensen die het werk ook als ZZP'er hadden kunnen doen.
Als je solliciteert vanuit werk kun je aangeven dat een van je overwegingen is dat je er financieel op vooruit wilt gaan. Daarmee kun je aangeven dat je verwacht dat de nieuwe baan een hoger salaris heeft dan je huidige baan en dat je benieuwd bent of het aanbod dat gedaan gaat worden dan ook beter is. Je noemt dan verder geen bedrag en je geeft impliciet aan dat er ook andere overwegingen kunnen zijn (secundaire voorwaarden, reisafstand, werktijden etc...) die een rol spelen.

Als je vanuit geen werk solliciteert kun je ongeveer hetzelfde verhaal houden, eventueel met als verschil dat je hoopt ongeveer hetzelfde te gaan verdienen als in een vorige baan. Maar omdat je positie dan anders is ben je waarschijnlijk wat flexibeler (om het zo maar te zeggen)

Als je nieuw bent op de arbeidsmarkt zou je kunnen zeggen dat je het mooi zou vinden als je boven het minimumloon zou zitten.

Afhankelijk van situatie en zijn er vast nog wel meer varianten te bedenken. Uiteindelijk kun je altijd aangeven dat het eerste gesprek wat jou betreft is om elkaar te leren kennen en te kijken of het wederzijds voldoende bevalt om verder te gaan. Daarnaast kun je zeggen dat je ervan uitgaat dat binnen het bedrijf ongetwijfeld een bepaalde bandbreedte aan budget beschikbaar is voor deze functie en dat het feit dat je gesolliciteerd hebt aangeeft dat je verwacht dat jou wensen binnen deze bandbreedte vallen. Concreet invullen met bedragen kan altijd in een vervolggesprek als zowel het bedrijf als jij met elkaar door willen gaan.

Ik hoop dat je met bovenstaande wat kunt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraag achter de vraag is dat het bedrijf wil weten voor hoeveel euro jij bereid bent het werk te doen. De meeste mensen zeggen meestal ik wil er op vooruit gaan, dus meer dan wat ik nu krijg per maand als salaris.

Ook zal een bedrijf proberen er achter te komen of je weet hoeveel je verwacht met de functie te gaan verdienen en wat je denkt dat die functie waard is.

Als het gaat om een functie waar je zelf het salaris dient te bepalen of over dient te onderhandelen om het maximale er uit te halen, dan kunt je een aanbieding van maken. Het eerste maand is een proef periode en doen je het voor een vriendenprijsje, maar daarna dien je het volle pond te krijgen dan dient er zeker een zeer goed bod op tafel te liggen anders dient het bedrijf een andere kandidaat te zoeken.

Meestal heb je geen goed antwoord en dien je tijd te winnen. En meestal heeft het bedrijf niet alle details over de functie inhoud gegeven. Dus als het bedrijf vraagt naar het salaris, stel dan tegenvragen over de functie inhoud en verantwoordelijkheden. En als je nieuwe informatie krijgt. Dan dient je een nieuwe inschatting te maken en het schalen van een functie is iets wat je niet binnen 5 minuten doet, maar waar je zeker een dag tot een week voor nodig hebt.

En de beste verdediging is de aanval wees het bedrijf voor en als het bedrijf niet komt het een salaris indicatie vraag er dan om. Wat je gaat niet solliciteren op een functie waar je op achteruit gaat financieel.

Als je echt voor het blok gezet wordt en een getal dient te noemen, ga dan zeer veilig zitten zet er maar een nul extra achter. Draai het dan maar om en zeg dan dat je ook een getal van hun wil horen.

Onderhandel altijd voor een time out waarin je kunt overleggen met iemand die wel weet wat een redelijk salaris is.