Waarop ik moet letten bij aanpassing van functie in mijn contract om nadelen of ontslag na promotie te voorkomen?

Ivm creditkrisis wil ik graag weten waarop ik moet letten bij aanpassing van functie in mijn contract om nadelen of ontslag na promotie te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je iets meer informatie geven zoals: wat voor contract je nu hebt en wat het dan gaat worden. Is het wel een contractaanpassing of wordt alleen je functienaam anders? Krijgen meer mensen promotie (bij slechte economische omst. krijgt nl vrijwel niemand promotie of salarisverhoging)? Heb je inzicht in de afspiegelgroepen, oftewel ben jij straks de enige in die functiegroep qua leeftijd en hoe zit dat nu?

Antwoorden (4)

Volgens mij kun je dat niet voorkomen, als t bedrijf je wilt ontslaanwegens financiele problemen, heb je weinig aan clausules.
Lid van een vakbond of juridische bijstandverzekering lijkt me meer voordelen hebben
anneliez
14 jaar geleden
Let vooral op:
- dat je arbeidscontract gewoon doorloopt, in plaats van dat je een nieuw contract krijgt met een nieuwe proeftijd.
- dat je een terugkeergarantie krijgt naar je oude baan bij gebleken ongeschiktheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk of de volgende dingen er in geregeld zijn:
- Als je een contract voor onbepaalde tijd had, dit nog steeds zo is in je nieuwe contact.
- Als er een proefperiode in staat moet dit slaan op je nieuwe functie en moet er in staan dat je, bij ongeschiktheid, terugkeert in je vorige functie.
- Dat je salaris, bij terugkeer in je oude functie, minimaal gelijk is aan wat je toen had.
- Een verwijzing naar een functiebeschrijving zodat je zeker weet wat er binnen je nieuwe functie valt.
- Let op wat er in staat over extra werk, toeslagen, werkdagen en -tijden.

Er zou niets in mogen staan wat niet met je besproken is. Staat er wel iets in dat je niet begrijpt, vraag naar uitleg en de gevolgen voor jou. Laat alle aanpassingen verwerken en accepteer geen mondelinge toezeggingen.

Ontslag kun je niet altijd voorkomen omdat bij reorganisatie of faillissement bepaalde regels gelden. Dit moet dan staan in het sociaal plan. Ook staan er hier vaak dingen over in de CAO of bedrijfsregelingen (als er geen CAO is).

Ik lees niet in je verhaal of het een hogere functie is, meer salaris gaat verdienen en waarom je functie wijzigt.
Ik neem daarom aan dat het een betere functie is die zeker niet minder verdient dan je huidige functie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg er voor dat de winstuitkering en 13de maand goed geregeld is.
Daarnaast dient je oude dienstverband omgezet te worden in het nieuwe, zodat je aanspraak kunt blijven maken op je dienstjaren. Dus geen proeftijd of dat soort grappen. Dit kan later weer belangrijk zijn bij een eventueel ontslag.
Zoals als gezegd kun je ontslag niet voorkomen bv in geval dat je slecht bevalt of om economische redenen.
Een rechtsbijstandverzekering is altijd aan te bevelen.
Maar ga gewoon uit van je eigen sterkte en kwaliteiten (zie ook je promotie) en dan komt alles wel goed.