kan een arts van specialisatie veranderen?

Stel, je bent al voor 10 jaar een neuroloog en je wilt wel iets anders. Kan dat? Ik bedacht me dit net en ik wil misschien geneeskunde studeren maar het lijkt me een beetje saai om mijn hele carrière hetzelfde te doen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K
Erna55
8 jaar geleden
Ja hoor, dat kan.
Zo kan iedereen die een beroep heeft een opleiding gaan doen naar een ander beroep.
tinus1969
8 jaar geleden
In theorie zal het kunnen maar het is in de praktijk behoorlijk zeldzaam.
Verder; vziw knappen artsen niet af omdat hun specialisme saai is of wordt; ze knappen vooral af op het patiëntencontact.
Ivana
8 jaar geleden
Ieder specialisme is steeds in ontwikkeling, dus saai wordt het nooit.

Het beste antwoord

Dat kan wel ja.
Stel je bent 10 jaar neuroloog en wilt bijvoorbeeld internist worden, dan betekent dat wel dat je weer in opleiding moet tot internist. Dat betekent een flinke stap terug in inkomen en status.
In de praktijk zal zo'n switch echter problematisch zijn omdat een specialist na zo veel tijd niet meer snel zal worden aangenomen bij een andere specialistenopleiding.

Sommige specialisten besluiten wel om aan het einde van hun carrière weer te gaan werken als basisarts. Dan kan je bij elk specialisme werken dat je aan wil nemen, maar alleen onder supervisie van een specialist. In de praktijk moet dat nieuwe specialisme wel enig raakvlak hebben met de oude.

Op zich is naast een echte switch een verdere specialisatie natuurlijk ook mogelijk. Dat wordt een superspecialisme genoemd, van neuroloog kan je dan bijvoorbeeld epileptoloog worden. In mijn ogen wordt het werk daar echter eerder eentoniger van.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat kan. Dan moet hij een aanvullende studie volgen in dat specialisme (en is hij weer enkele jaren verder.)
Computoon