Als je naast je vaste baan bijwerkt, is dat dan mogelijk zonder met papierwerk te hoeven doen?

(Bijv. iets in de avonden doen met ICT.)
Ik heb geen zin in allerlei paperassen moeten bijhouden, of zaken moeten doorgeven aan de belastingdienst. Ik heb daar geen kaas van gegeten (en ik wil daar ook geen kaas van eten).

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
8 jaar geleden
dat is zwart werken, en dat mag niet

Antwoorden (1)

Dat kan, maar dan werk je zwart. En dat is illegaal.

Als je 's avonds werkt naast je baan en je verdient daar wat mee, dan is dat voor de Belastingdienst 'resultaat uit overige werkzaamheden' (dat is een restcategorie naast loon uit arbeid en inkomen uit onderneming).
De inkomsten daaruit worden belast in box 1, inkomsten uit werk en woning. Afhankelijk van hoeveel je al verdient, is dit belast met een oplopend (progressief) tarief.

Toegevoegd na 3 uur:
Een van mijn bronnen vermeldt trouwens het volgende:
"U bent niet verplicht tot het bijhouden van een administratie. Wel kunnen wij u vragen om informatie over de door u opgegeven bedragen. Bewaar daarom bijvoorbeeld wel bonnen van kosten die u hebt gemaakt."
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jammer... De papieren rompslomp maakt dus dat mensen minder werken dan zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoezo? Als resultaatgenieter heb je amper een administratie. Je mag je gemaakte kosten aftrekken en dan moet je daar natuurlijk bewijzen van hebben, maar als je daar geen zin in hebt en je hebt amper kosten, kun je dat ook achterwege laten. Het enige wat je dan aan papier hebt, zijn eigenlijk je facturen. Ik neem aan dat je die toch wel zou bewaren. En je kunt toch ook nog gewoon in loondienst werken? Dat moet je wel kunnen vinden natuurlijk, maar gesteld dát je een baan vindt?