Mijn contract is stilzwijgend verlengt, mogen de contracturen na een maand ineens verminderd worden?

Hallo allemaal,

Ik zit behoorlijk met mijn handen in het haar. Mijn contract is stilzwijgend verlengd. We zijn nu een dikke maand verder dan afloop eerste contract met 36 uur. Hier is nog steeds geen nieuw contract van opgesteld. Ik ben vorige week thuis geweest met spit in de rug. Nu kom ik terug op het werk en geeft mijn baas aan dat mijn contract dan wel verlengd is maar niet met 36 uur maar met 22 uur. Ik heb nergens voor getekend. Ik heb de 36 uur gewoon echt nodig. Mag dit wel?

Bij voorbaat dank,

Jeroen

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nee, niet zonder overleg. Stilzwijgend verlengen betekent dat er niets is veranderd.

Antwoorden (1)

Bij een stilzwijgende verlenging niet.

"Van een stilzwijgende verlenging van uw arbeidsovereenkomst is sprake als u uw werkzaamheden na afloop van de afgesproken einddatum normaal voortzet zonder dat u hierover met uw werkgever een duidelijke afspraak gemaakt heeft. In een dergelijke situatie wordt uw arbeidsovereenkomst voor dezelfde duur (met een maximum van een jaar) en onder dezelfde voorwaarden voortgezet. Was u bijvoorbeeld werkzaam op basis van een halfjaarcontract, dan zal bij stilzwijgende verlenging automatisch weer een halfjaarcontract ontstaan."

Als je zeker weet dat de verlenging aan bovenstaand criterium voldeed, moet alles hetzelfde zijn gebleven. Uren, inhoud van het werk, duur van de overeenkomst, enz.

Maar ja, hoe ga je dat bewijzen? Tijd voor juridische hulp (bijv. via het Juridisch Loket)
Het tekenen van de overeenkomst is niet bepalend, het gaat om wat is overeengekomen. Dat kunnen ook mondelinge afspraken zijn. Die zijn ook rechtsgeldig want een arbeidsovereenkomst is vormvrij. Maar juist om onduidelijkheid te voorkomen, schrijft de wet voor dat bepaalde zaken worden vastgelegd.

Je zou kunnen redeneren (maar of het juridisch houdbaar is?)
- ik heb niets nieuws afgesproken
- was dat wel het geval geweest dan hadden onze afspraken ook moeten worden vastgelegd op papier en
- dat is niet gebeurd.
- dus loopt alles door zoals in het verleden.
Toegevoegd op 06 november 2019 17:36: tekst
Computoon