Behoud ik mijn recht op een WW-uitkering?

Ik wil een ANBI stichting (Kringloopwinkel) overnemen en heb een WW-uitkering. Ik zou graag antwoord willen op de volgende vragen?

A. Heb ik nog steeds een sollicitatieplicht omdat ik me fulltime moet bezighouden met het voortbestaan van de stichting?
B. Als ik betaald werk krijg aangeboden moet ik dit dan accepteren en dus de stichting opheffen?
C. Behoud ik na afloop van mijn WW-uitkering ook nog het recht op een WWB-uitkering?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat betreft 1e vraag: dat zul je met het UWV moeten overleggen. Een ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) werkt meestal met vrijwilligers. Alvast misschien wat nuttige informatie voor je staat hier: http://www.uwv.nl/particulieren/eigen-bedrijf-starten/starten-vanuit-ww-uitkering/ik-wil-eigen-bedrijf-starten/detail/ik-ontvang-een-toeslag-naast-mijn-uwv http://www.uwv.nl/particulieren/vrijwilligerswerk/detail/vrijwilligerswerk-tijdens-mijn-ww-uitkering/wat-is-vrijwilligerswerk-volgens-uwv-als-ik-een-ww-uitkering-heb
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is hier onmogelijk te beoordelen dat is net wat vorige opmerking al aangeeft aan het UWV hoe die de situatie beoordelen . Ook van uit de sociale dienst zijn er mogelijkheden . Maar nogmaals het is geen kwestie van recht op hebben maar ze moeten het zeg wenselijk vinden . De criteria staan niet exact vast . Het is zo iets als van uit de WW voor je zelf beginnen .

Antwoorden (2)

Als je niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt heb je geen recht op een uitkering

Toegevoegd na 12 uur:
Oke uitgebreider dan ;-)
A. Je blijft sollicitatieplichtig en je vrijwilligerswerk mag het vinden van betaald werk niet belemmeren en moet voldoen aan de richtlijnen van het UWV.
B. ja je moet betaald werk accepteren.
Of je dan de stichting opheft is jouw eigen beslissing.
C.wwb is een vangnet voor mensen die geen enkele andere bron van inkomsten hebben en ook niet in staat zijn om die te verkrijgen.
Ook hiervoor ben je sollicitatieplichtig en beschikbaar blijven voor de arbeidsmarkt.
Wwb krijg je dus ook niet als je een partner/huisgenoot met inkomsten hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste tobacco,

Ik zie dat je Vawjit je al goed op weg heeft geholpen. Toch wil ik graag nog wat toevoegingen doen.

Je geeft aan dat je graag een volledige stichting over wilt nemen en wilt weten wat dan de gevolgen zijn voor de rechten en plichten met betrekking tot je WW.

Als je vrijwilligerswerk wilt doen met behoud van je WW-uitkering, dan heb je daarvoor toestemming nodig van UWV. Gebruik hiervoor het volgende formulier: http://bit.ly/1RwPUU5.
Stuur het ingevulde formulier en de bijlagen via de Werkmap naar je adviseur werk. De adviseur werk bepaalt of je dit mag doen en kan ook aangeven of hierdoor je sollicitatieverplichtingen komen te vervallen.

Let er wel op dat mocht je inkomsten gaan verkrijgen vanuit de stichting dat je dan geen vrijwilligerswerk meer doet. Je verdient dan als zelfstandige. Zie hier http://bit.ly/1rJyyBS waar je dan rekening mee moet houden.

Betaald werk gaat altijd voor vrijwilligerswerk. Of dit ook een reden is om je stichting op te heffen dat kan ik niet aangeven. Dat ligt eraan of je beide kunt combineren.

Voor vragen over de WWB kun je terecht bij de sociale dienst van je gemeente.

Ik wens je veel succes met je plannen.

Met vriendelijke groet,

Mariël
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare