Wat is het maximaal aantal overuren dat je mag meenemen naar volgend jaar in het ziekenhuis?

Op mijn werk gold altijd de regel dat je max twee werkweken (volgens je eigen contract) mocht meenemen aan overuren naar volgend jaar. Nu wil men dat ineens veranderen naar max één week. Er worden geen overuren meer uitbetaald, je moet ze opnemen. Hiervoor worden dagen ingepland.

Mijn vraag is: Mag dit zomaar veranderen?
Hoeveel overuren mag je conform cao hebben staan?
We vallen onder cao ziekenhuizen. Ik heb inmiddels wel een cao gevonden, maar kan het antwoord helaas niet zo snel vinden...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
11.8K

Antwoorden (2)

Heb de CAO-ziekenhuizen erop nageslagen (hoofdstuk 8). Niets te vinden over het aantal mee te nemen uren.
Wel dat tijd-voor-tijd uitgangspunt is maar als dit binnen een half jaar niet gebeurd is, moeten de overuren (met een hoop voorwaarden eromheen) in geld uitgekeerd worden. Eerder kan ook al, als op voorhand al bekend is dat tvt-compensatie niet mogelijk is.

Kennelijk wil de werkgever een uitbetaling in geld vermijden en daar is niets op tegen zo lang hetgeen hij doet binnen de wet en de CAO blijft. Volgens mij is voor zo''n wijziging wel instemming van de ondernemingsraad van het ziekenhuis nodig geweest maar daarvan ben ik niet zeker. Vraag het je collega uit de OR, zou ik zeggen.

Uit de CAO:

" Toelichting hoofdstuk overwerk
Bij een incidentele overschrijding van de arbeidsduur vindt als hoofdregel een tijd voor tijd-compensatie plaats. Indien binnen een half jaar na de overschrijding de extra gewerkte uren niet in tijd zijn gecompenseerd, vindt een vergoeding op grond van artikel 8.4 of artikel 8.5 plaats.
Mocht op het moment van de overschrijding of binnen een half jaar duidelijk zijn dat een compensatie in tijd niet tot de mogelijkheden behoort, kan eerder tot de toepassing van artikel 8.4, artikel 8.6 of artikel 8.5 worden overgegaan. (...)
(...)
Computoon
8 jaar geleden
Helaas voor jou mag dat inderdaad 'zo maar' veranderen.

Als er een nieuwe cao is afgesproken, hoort het ziekenhuis (je werkgever) je daarvan op de hoogte te stellen, plus je te informeren over alle wijzigingen. Aangezien een cao nu juist centraal wordt geregeld (en voor iedere werknemer hetzelfde geldt), mag dit inderdaad 'zo maar' veranderen. Degene die namens jou onderhandelde (vaak een vakbond of -vereniging) is immers akkoord gegaan...

Toegevoegd na 2 minuten:
Natuurlijk zijn er spelregels voor het afsluiten van een cao. Zie de bron.