Mag mijn leidinggevende mij ziek melden omdat hij vermoed dat ik ziek ben?

Hij vermoed dat ik een neurologische afwijking heb en wil dat ik naar de bedrijfsarts ga, hij wil niet meer eindverantwoordelijk zijn voor mijn werkzaamheden. Morgen ga ik naar de bedrijfsarts die naar mijn idee zal bevestigen dat ik niet ziek ben, is mijn manager dan verplicht mij weer op de werkvloer te zetten? of word ik dan alsnog gere-integreerd binnen het bedrijf ( we hebben een stuk of dertig vestigingen ) of kan hij mijn ontslag bij het UWV aanvragen? ik werk al 5 jaar zonder problemen op deze vestiging en hij is sinds een jaar mijn manager.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij moet in ieder geval luisteren naar wat je bedrijfsarts zegt en aangezien we niet weten wat die gaat zeggen kunnen we geen antwoord geven op wat er na morgen gaat gebeuren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet dat al ik ziek zou zijn ik gere-integreerd moet worden binnen het bedrijf en dat er een opzegverbod geld op mijn vaste contract, maar wat als ik niet ziek ben? Ik heb vanmiddag mijn eigen huisarts gesproken en die ziet geen enkele reden om mij door te verwijzen naar een specialist.

Antwoorden (2)

Als de bedrijfsarts vaststelt dat je in staat bent tot je normale werk, is de manager verplicht om jou weer op de werkvloer te zetten. Er is dan ook geen sprake van reïntegratie

Mocht de bedrijfsarts van mening zijn dat je wel tot werk in staat bent maar om medische redenen niet kunt terugkeren in je huidige functie / op de huidige locatie of afdeling, dan moet de werkgever passend ander werk aanbieden. Als dat binnen het bedrijf zelf (of een van de andere vestigingen) niet mogelijk is, moet de werkgever een outplacement traject starten.

Een ontslagprocedure bij een bedrijf met 30 vestigingen lijkt me niet aan de orde: daar moet toch een andere passende werkplek te vinden zijn. Bovendien kan er geen ontslag worden aangevraagd indien en zolang er sprake is van ziekte waardoor jij niet in staat bent je functie uit te oefenen .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat kan de werkgever, de werkgever is eindverantwoordelijk voor jouw gezondheid op de werkvloer, als hij het advies van de bedrijfsarts niet vertrouwd, dan kan hij een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV. Als je daar (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt wordt bevonden (wat niet zomaar gebeurd), dan gaat het (gedeeltelijke) ziekteverzuim in en treedt de wet Poortwachter in werking.
Als je gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent, dan moet de werkgever samen met jou op zoek naar passend werk binnen het bedrijf, als dat er niet is (ook niet met eventuele hulpmiddelen, dan moet je de ziektewet in en kan je werkgever een vervroegde WIA keuring laten uitvoeren, waardoor hij het tekort aan jouw inkomen aan moet vullen bovenop je uitkering, of je 2 jaar in dienst moet houden en je daarna kan ontslaan, terwijl jij in aanmerking komt voor een WIA uitkering. Vanuit het UWV wordt je dan geholpen ander werk te vinden als je gedeeltelijk bent afgekeurd. Blijf positief en wees blij met zo'n zorgzame werkgever, die zuinig is op zijn personeel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jij vindt dat de vraagsteller blij moet zijn met zo'n werkgever als de huisarts geen enkele reden ziet om vraagsteller naar een specialist te verwijzen? Jij denkt dat de werkgever meer weet dan de huisarts?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat de werkgever het beter weet dan de huisarts dat denk ik niet. Ik had de reacties nog niet gelezen voordat ik antwoord gaf. Wel vind ik het heel goed dat een werkgever ingrijpt als hij denkt dat het niet goed gaat met de werknemer. Maar dan nog geef ik aan wat de werkgever kan en moet doen.