Mag mijn leidinggevende mij ziek melden omdat hij vermoed dat ik ziek ben?

Hij vermoed dat ik een neurologische afwijking heb en wil dat ik naar de bedrijfsarts ga, hij wil niet meer eindverantwoordelijk zijn voor mijn werkzaamheden. Morgen ga ik naar de bedrijfsarts die naar mijn idee zal bevestigen dat ik niet ziek ben, is mijn manager dan verplicht mij weer op de werkvloer te zetten? of word ik dan alsnog gere-integreerd binnen het bedrijf ( we hebben een stuk of dertig vestigingen ) of kan hij mijn ontslag bij het UWV aanvragen? ik werk al 5 jaar zonder problemen op deze vestiging en hij is sinds een jaar mijn manager.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, dat kan de werkgever, de werkgever is eindverantwoordelijk voor jouw gezondheid op de werkvloer, als hij het advies van de bedrijfsarts niet vertrouwd, dan kan hij een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV. Als je daar (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt wordt bevonden (wat niet zomaar gebeurd), dan gaat het (gedeeltelijke) ziekteverzuim in en treedt de wet Poortwachter in werking. Als je gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent, dan moet de werkgever samen met jou op zoek naar passend werk binnen het bedrijf, als dat er niet is (ook niet met eventuele hulpmiddelen, dan moet je de ziektewet in en kan je werkgever een vervroegde WIA keuring laten uitvoeren, waardoor hij het tekort aan jouw inkomen aan moet vullen bovenop je uitkering, of je 2 jaar in dienst moet houden en je daarna kan ontslaan, terwijl jij in aanmerking komt voor een WIA uitkering. Vanuit het UWV wordt je dan geholpen ander werk te vinden als je gedeeltelijk bent afgekeurd. Blijf positief en wees blij met zo'n zorgzame werkgever, die zuinig is op zijn personeel.

Bronnen:
http://www.ontslag.nl/werknemers/extra/nie...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100