ik heb 2 weken geleden mijn enkel gebroke, nu wil mijn baas dat ik weer kom werken en voor eigen vervoer zorg, mag dit?

Ik heb 2 weken gelden mijn enkel gebroken en nu wil mijn baas dat ik weer aan het werk ga, omdat ik niet in mijn eigen huis kom blijven vanwegen trappen zit ik 170 km verderop bij mijn vader. Mijn baas wil mij niet tegemoet komen en zegt dat ik gewoon weer moet komen werken en het vervoer is mijn eigen probleem, mag hij dit van mij verlangen? Dit betekend dat ik zelf elke dag of met de taxie moet of mijn vader brengt mij 2 uur voor openingstijd naar mijn werk.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

De enige vraag die er toe doet is: Ben je arbeidsgeschikt? Kun je werken?

Als je kunt werken, dan moet je inderdaad een oplossing zoeken voor het feit dat je 170 km verderop zit. Maar als je niet kunt werken, maakt dat niet uit.

Maak een afspraak met de bedrijfsarts, en ga eventueel ook naar je huisarts (die mag weliswaar geen medische verklaring afgeven, maar kan eventueel informatie ana de bedrijfsarts geven).
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969, en dan het probleem van trappen lopen.
Men krijgt twee krukken en men wordt dan geleerd hoe men daarmee de trappen op en af kan. Ik ben een keertje van de berg gevallen, de breuken waren niet mis.
Kreeg krukken en les in trappenlopen (op en af). Waarachtig, na een kwartiertje oefenen gaat het gesmeerd, het tempo ligt wel laag.
Met alleen een gebroken enkel moet het zeker lukken.
Met je antwoord is niks mis, dacht ik zo.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als rooosy zittend werk heeft kan ze dat doen, als ze veel moet lopen of staan niet. Naar mijn mening is dit een goed antwoord, ik kan helaas niet plussen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+)
Alleen de bedrijfsarts (dus niet jij en ook niet je baas) gaat over jouw arbeidsongeschiktheid en mag (hoeft niet) zich hierbij laten adviseren door jouw huisarts. Jouw baas echter heeft natuurlijk allang de situatie aan de bedrijfsarts voorgelegd die klaarblijkelijk, ongezien, heeft bepaald dat jij je werk kunt hervatten. Wellicht dat de bedrijfsarts, jou gezien hebbende, daar anders over gaat denken, maar die kans acht ik niet groot.
Computoon
8 jaar geleden
Een werkgever kan het advies van de bedrijfsarts naast zich neerleggen (niet verstandig, maar goed.) Deze bedrijfsarts kan niet op de stoel van de werkgever gaan zitten. De werkgever moet het loon bij ziekte doorbetalen, niet de bedrijfsarts. Als de werknemer het niet eens is met het advies van de bedrijfsarts kan hij een seconde opinieonderzoek aanvragen. Hoe de werknemer op zijn werk komt (als hij geestelijk /lichamelijk in staat is te werken) is zijn eigen zaak.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Computoon, dat is juist. Een niet uit te roeien misverstand, dat de bedrijfsarts over de arbeidsongeschiktheid van de werknemer gaat. Dat is de werkgeven. Je hebt het gelukkig weer eens rechtgezet. Of de bedrijfsarts de "arbeidsongeschikte" werknemer moet zien en wanneer is een heel ander hoofdstuk.
tinus1969
8 jaar geleden
Nou is het wel zo, dat als je niet normaal kunt lopen, je snel 'arbeidsongeschikt' bent, of iig speciale aanpassingen van je werkgever mag verwachten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969, dat verplaatsen met krukken (en een gebroken enkel) gaat redelijk snel. Hoewel je de voet meestal de eerste twee weken maar 25% mag belasten. Het probleem dat door de werkgever blijkbaar wordt weggeschoven is: hoe komt men op het werk.
Zit vervoer per taxi in de zorgverzekering?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De zorgverzekeraar heeft niets te maken met vervoer naar het werk. Die vergoed hooguit vervoer naar het ziekenhuis (een enkeling ook de huisarts), maar ook dat zouden ze in deze situatie niet doen. Je moet zelf vervoer regelen, en soms wil de werkgever dat doen. Anders is meerijden met een collega vaak een optie, en ook OV - waartoe ook de regiotaxi behoort - is mogelijk met krukken of een rolstoel. Het zal wel meer energie kosten. Het probleem hier is inderdaad de afstand. Mocht VS zes hoog zonder lift wonen of bijvoorbeeld al een bestaande beperking hebben gehad waardoor krukkenlopen moeilijker gaat, dan kan ik me goed indenken dat zij uitwijkt naar vrienden of familie. Het lijkt mij alleen niet dat de wekgever daarvoor verantwoordelijk kan zijn, dus zoiets zal voor rekening van de werknemer moeten komen. Ik ga er dan tenminste vanuit dat het verzoek op zich redelijk is en zij geen staand werk doet, mede omdat VS geen moeilijkheden in de aard van het werk zélf benoemt. Ik zou het best triest vinden als de reden dat zij zo ver weg zit, is dat zij niemand dichterbij heeft waar zij tijdelijk terecht kan. Anders zou dat natuurlijk meer voor de hand liggen, als het eigen huis geen optie is dan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn taxivervoer (januari, februari, maart 2000) is door de zorgverzekeraar betaald. Ligt helemaal aan het zorgpakket en misschien ook aan de verzekeraar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor 80% zijn de vervoerskosten per taxi betaald.
tinus1969
8 jaar geleden
@JoanDArc - dat soort royale regelingen zijn de afgelopen 15 jaar grondig gesaneerd...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969, mijn ongeluk gebeurde op 23 december 2000. Een jaar later is zelfs toegestaan en alles betaald om in het ziekenhuis in Werningerode alle spijkers, schroeven en platen te verwijderen.
Ligt het verschil misschien in het feit dat het via de Europeesche ging?
Bedenk ik nu net.
tinus1969
8 jaar geleden
@JoanDArc.
Ander land (Duitsland), andere verzekeraar, en ook nog eens 15 jaar geleden; dit soort ervaringen kun je niet zomaar vertalen naar hoe het nu geregeld is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969, je hebt gelijk in vijftien jaar kan veel veranderen.
Ik ben wel in het buitenland van de bergwand gerutscht, maar toentertijd gewoon Nederlandse (de Europeesche reis)verzekering.
Dat zal ook wel het verschil in betaling hebben uitgemaakt.
Het blijft toch vreemd dat als men verplicht wordt om te gaan werken dat men dan zelf het speciale vervoer moet betalen. Zo van, je moet komen en zie maar dat je er komt.
tinus1969
8 jaar geleden
@JoanDArc. Onvergelijkbare situatie mbt zorgverzekering versus (blijkbaar) reisverzekering. En betaalde die verzekering werkelijk de kosten om op je werk te komen? Of de kosten om naar ziekenhuis etc te rijden? . Mbt de plicht om te werken: Ik denk dat je net zo goed arbeidsongeschikt bent, als je niet op een 'normale' manier op je werk kunt komen. Maar dat geldt dan vanaf je normale woonadres.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969, naar mijn werk werd betaald (80%). Ik mocht in geen enkel ziekenhuis in Nederland mijn gezicht laten zien. Alles ging via een arts (verzekeringsarts) zoals bestuderen van de röntgen beelden van voor en na de operatie.
Een genezingsproces is voor iedereen verschillend. Ik liep na ruim zes maanden de Vierdaagse. Dat kwam met vette letters en foto's in de Gelderlander. 't enige wat ik naar voren kan brengen is wat jij schrijft: als het zo erg is dat men niet op het werk kan verschijnen dan zou je in feite arbeidsongeschikt zijn.
Maar met een gebroken enkel, twee krukken, twee gezonden armen en een rugzak kan men zich goed verplaatsen, misschien iets langzamer, dat wel.