Wat is de minimumloon voor 16uur werk per maand?

16uur werk minimumloon?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hangt van het werk en je leeftijd af.
Erna55
8 jaar geleden
Zie:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimumloon/vraag-en-antwoord/hoe-hoog-is-het-minimumloon
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leeftijd is 53 en werk is Ambulant medewerker . groet
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8,70 euro per uur. (Volgens tabel hier boven).
x 16 (uur per maand?) = 139,18 euro.

Antwoorden (2)

23 jaar en ouder 8,70 per uur x 16
22 jaar 7,39 per uur x 16
21 jaar 6,31 per uur x 16
20 jaar 5,35 per uur x 16
19 jaar 4,57 per uur x 16
18 jaar 3,96 per uur x 16
17 jaar 3,44 per uur x 16
16 jaar 3,00 per uur x 16
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet meteen te zeggen. Er is geen bruto wettelijk minimumloon per uur. Wel per week en per maand. Het ligt niet wettelijk vast hoeveel uur een volledig dienstverband is. In de praktijk is dit meestal 36, 38 of 40 uur per week. Als het minimumloon wordt betaald en het bedrijf een een 40-urige werkweek heeft, verdien je per uur minder dan wanneer het bedrijf een 36-urige werkweek heeft.

Het brutominimumloon voor iemand van 23 jaar en ouder bij een volledige werkweek is vanaf 01-07-2015:
Per maand: eur 1507,80
Per week: eur 347,95
Per dag: eur 69,59

Als je 16 uur/week werkt, dan krijg je dus (16/40 * 347,95) = euro 139,18/week als het bedrijf een 40-urige werkweek heeft, is dus eur 8,70 per uur.
Als het bedrijf een 36-urige werkweek heeft, krijg je (16/36 * 347,95) = euro 154,65, is dus eur 9,67 per uur.

Zo kun je het ook uitrekenen voor andere fulltime werktijden.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kortom, 8,70 euro is het minimum uurloon (40 urig werkweek is immers het maximum? En ander wordt het uurloon meer). :)
Computoon
8 jaar geleden
Ik ken geen bedrijf met een langere standaard werkweek dan 40 uur dus praktisch gesproken heb je gelijk.
Wettelijk klopt het echter niet want volgens de wet mag een dienst max. 12 uur per dag duren met een max. van 60 uren per week, terwijl (over een periode van 4 weken genomen ) gemiddeld max. 48 uur/week mag worden gewerkt. Stel dat iemand 48 uur/week zou werken, dan verandert dit niets aan he't wettelijk bruto minimumloon maar per uur omgerekend wordt het dan nog slechter...